Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 5 - Groep 3 en 4 - Doorkijkje


De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.


Groep 3 en 4


Doorkijkje Een nieuwsbord in de klas

In de klas van juffrouw Marije hangt een groot prikbord. Dit is het nieuwsbord. Aan het begin van het schooljaar heeft Marije dit samen met een aantal kinderen gemaakt. Het bord is in verschillende vakken verdeeld. Er is een vak voor verhalen en tekeningen, een informatief vak, een grappig vak, etc. Door het hele jaar heen is er elke week weer een nieuw groepje van twee aan de beurt om het bord aan te vullen en te verzorgen.

Deze week zijn Robin en Pascal aan de beurt. Robin heeft deze week samen met zijn moeder koekjes gebakken. Hij schrijft het recept op en heeft een foto meegenomen van het resultaat. Deze hangt hij in het informatieve vak. Pascals hond heeft puppies gekregen. Hij heeft ook foto’s meegenomen. Ook heeft hij een klein gedichtje geschreven over de jonge hondjes. Deze hangt hij in het verhalen vak. Wesley is niet aan de beurt maar wil toch graag wat op het prikbord hangen. Hij overlegt dit met Pascal en Robin. Pascal en Robin vinden het leuk en hangen het krantenknipsel van Wesley ook bij de nieuwtjes.

Aan het eind van de week bekijkt juf Marije met de hele groep het uithangbord en bespreekt met de kinderen die nieuwtjes. Ze kiest vervolgens één tekst uit om over te praten. Deze keer pakt ze het recept van Robin. Ze heeft in een doos alle spullen die in het recept staan, verzameld. Ze vraagt aan Wesley of hij het recept wil lezen en dan de spullen erbij wil zoeken uit de doos. Samen met de hele groep bekijken ze of het recept goed uit te voeren is.