Engels - kerndoel 15 - Groep 7 en 8 - Wat doet de leraar


De leerlingen leren de schrijfwijze van enkele eenvoudige woorden over alledaagse onderwerpen.


Groep 7 en 8


Wat doet de leraar?

Bij CLIL

  • De leraar geeft de kinderen taken die aansluiten bij het vak of onderwerp en bij het niveau van de kinderen.
  • Zij weet hoe ze om moet gaan met schrijffouten en probeert ze te voorkomen door toepassing van de vakdidactiek.

Bij (Versterkt) Eibo

  • De leraar bouwt aan de schrijfvaardigheid van de kinderen vanuit de kennis van en inzicht in de vakdidactiek van Eibo. Vanaf het laten invullen van woorden in (standaard)zinnen tot het schrijven van enkele zinnen, binnen de Eibothema's.
  • De leraar gaat uit van realistische situaties. Het gaat niet om 100% vormcorrectheid maar om de kinderen te laten ervaren dat ze in het Engels kunnen schrijven en communiceren en dat ze dat laatste straks ook buiten school kunnen doen.
  • Zij probeert ook daadwerkelijk schriftelijke communicatie tot stand te brengen. Daarbij gaat zij uit van realistische taken, bijvoorbeeld schrijven i.v.m. een uitwisseling in de klas. Bijvoorbeeld:
    • De kinderen wisselen hun gegevens uit met klasgenoten;
    • In een reële of virtuele internationale e-mail-uitwisseling;
    • Het deelnemen aan een webquest met een schrijftaak.
  • De leraar is bekend met de noodzaak om juist in de bovenbouw van het basisonderwijs met de spelling van het Engels te starten.

Voor beide scenario's geldt:

  • De leraar gebruikt de intrinsieke motivatie van de kinderen om te laten zien dat ze 'cool' zijn als ze in het Engels kunnen schrijven.
  • Zij kleedt de taak zo in dat de kinderen ontdekken dat zij op eenvoudige wijze in het Engels kunnen schrijven en communiceren.
  • Zij stimuleert de kinderen en laat ze succeservaringen beleven t.a.v. schrijven in het Engels.
  • Zij begeleidt de kinderen in dit proces vanuit de vakdidactiek.
  • Zij is zich ervan bewust dat schrijven als voorbereiding op Engels in het voortgezet onderwijs gewenst is.
  • Zij weet waar ze informatie kan vinden over dyslectische kinderen en Engels.
  • Zij weet hoe ze schrijfvaardigheid moet evalueren.

Toelichting: ERK

ERK = Europees Referentiekader voor talen:
een gemeenschappelijk raamwerk waarin op verschillende niveaus de vijf vaardigheden - luister, lezen, spreken, gesprekken voeren, schrijven - van de leerder zijn uitgewerkt.

Toelichting: Profiel groepsleraar Engels

De groepsleraar die Engels geeft, voldoet aan het volgende profiel:

  • Zij is geïnteresseerd in en gemotiveerd voor vvto;
  • Zij is bereid om bij- en na te scholen;
  • Zij is bereid en in staat om samen te werken met de Engelstalige leraar;
  • Zij is bereid tot intervisie en collegiale consultatie t.b.v. vvto;
  • Zij heeft een redelijke beheersing van het Engels (B1/B2 van het ERK).

Toelichting: Thema's en onderwerpen

(Eibo-)thema = een aantal onderwerpen die bij elkaar horen, bijvoorbeeld: naam, leeftijd, adres horen bij het Eibo-thema 'kennismaken met elkaar'.

Onderwerp = een deel van een Eibo-thema (persoonlijke gegevens), bijvoorbeeld: getallen (zeggen hoe oud je bent), adres (vragen/zeggen op welk adres iemand woont).

De Eibo-thema's zijn:

  • kennismaken met
  • wonen
  • vrijetijdsbesteding en hobby's
  • eten en drinken
  • tijdsaanduiding
  • beschrijven van personen
  • op straat
  • in de winkel
  • in de klas
  • feesten
  • het weer

De inhoud van de meeste thema's wordt in groep 5 t/m 8 uitgebouwd.
Bijvoorbeeld bij het thema 'wonen':

  • in groep 5 het woonadres;
  • in groep 6 het huis met de vertrekken;
  • in groep 7 landen en nationaliteiten;
  • in groep 8 de inrichting van je kamer en de regio waarin je woont (north, west, etc.).

Nb. De thema's en/of onderwerpen worden in elke groep op een eigen niveau aangeboden en verwerkt. Ook zijn er onderwerpen die alleen in groep 7 en 8 aan de orde komen.

Toelichting: Interferentiefouten

Interferentiefouten = fouten in de ene taal, bijvoorbeeld het Engels, die ontstaan vanuit de spelling van de moedertaal, bijvoorbeeld het Nederlands.

Voorbeelden hiervan zijn: hobby's (Ned.) i.p.v. hobbies (Eng.) en Englisch i.p.v. English.

Toelichting: Schrijven

Schrijven als middel = Kinderen kopiëren of schrijven woorden en zinnen over of na om ze beter te onthouden en de spelling van het Engels te oefenen.

Schrijven als doel = Kinderen schrijven woorden en zinnen om te communiceren met leeftijdgenoten of personen die informatie van vragen. Bijvoorbeeld het opstellen van een eenvoudig sms-berichtje, het opstellen van een korte lijst, het invullen van persoonlijke gegevens). Het is daarbij stimulerend als ze ook een reactie terugkrijgen, van een klasgenootje, leeftijdgenoot of van de persoon of instantie waar ze de gegevens hebben ingevuld.