Bewegingsonderwijs - tikspelen - Groep 3 en 4 - Wat doet de leraar


Leerlijn: Tikspelen


Groep 3 en 4


  • De leraar helpt en begeleidt de kinderen, zodat alle kinderen mee kunnen doen aan de activiteiten en proberen hun bewegingsmogelijkheden uit te breiden.

Bij Tikspelen:

  • De leraar stimuleert schijnbewegingen van de lopers.
  • Zij stimuleert de tikker om na tikacties en bedreigingen snel in een gunstige startpositie terug te keren.
  • Zij stimuleert de lopers om samen te werken om de tikker uit positie te brengen.
  • Zij stimuleert de tikker om bedreigingen van de lopers te verhullen.

Toelichting: Tikspelen

Bedreigen van (een) loper(s) om deze te tikken terwijl de loper(s) probeert/proberen het tikken te voorkomen.

Toelichting: Afgooispelen

Lopers proberen af te gooien die het afgooien proberen te voorkomen.

Toelichting: Honkloopspelen

Bedreigen van loper(s) tussen de honken om uit te tikken of uit te branden terwijl de loper(s) probeert/proberen het uittikken of -branden te voorkomen.

Toelichting: Overlooptikspelen met beperkt tikgebied

In een veld van 2 bij 3 meter probeert een tikker de 5 lopers te tikken die door het tikgebied lopen. De lopers lopen in één richting door het tikgebied.

Toelichting: Overloopspelen met het accent op samenwerking tussen lopers

Vijf lopers proberen ongetikt door twee poortjes naast een mat te lopen en een tikker die op de mat staat probeert de lopers te tikken.

Toelichting: Overloopspelen met duo-tikkers

In een tikgebied van 5 (breedte) bij 3 (diepte) meter proberen vier lopers ongetikt langs 2 tikkers te lopen.

Toelichting: Overloopspelen met duo-lopers

Twee lopers proberen samen door een tikgebied van 4 bij 4 meter ongetikt langs 1 tikker te lopen.