Bewegingsonderwijs - bewegen op muziek - Groep 7 en 8 - Wat doet de leraar


Leerlijn: Bewegen op muziek


Groep 7 en 8


  • De leraar helpt en begeleidt de kinderen, zodat alle kinderen mee kunnen doen aan de activiteiten en proberen hun bewegingsmogelijkheden uit te breiden.

Bij Bewegen n.a.v. frasering:

  • De leraar helpt kinderen die veel moeite hebben met het op tijd inzetten en wisselen naar een andere bewegingsvorm na acht tellen door het moment van inzetten en wisselen van de bewegingsvorm met een duidelijk accent te laten horen.
  • Zij stimuleert dat de kinderen tijdens het bewegen goed op elkaar letten en ook inspelen op het bewegen van de ander.
  • Zij stimuleert dat kinderen verschillende nieuwe variaties bedenken.

Toelichting: Bewegen naar aanleiding van het tempo

Bewegen naar aanleiding van het tempo van de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het tempo en ritme van bewegen aan het tempo en ritme van de muziek.

Toelichting: Bewegen naar aanleiding van frasering

Bewegen naar aanleiding van frasering (herhalingen, afwisselingen en variaties ) in de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het moment van inzetten en stoppen en richting van bewegen aan de vorm van de muziek.

Toelichting: Dansen uitvoeren

Bewegen naar aanleiding van het tempo van de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het tempo en ritme van bewegen aan het tempo en ritme van de muziek.

Bewegen naar aanleiding van frasering (herhalingen, afwisselingen en variaties ) in de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het moment van inzetten en stoppen en richting van bewegen aan de vorm van de muziek.

Een dans uitvoeren op muziek:
Bewegingsprobleem: uitvoeren van verschillende bewegingspatronen op de muziek.