Bewegingsonderwijs - bewegen op muziek - Groep 5 en 6 - Wat doet de leraar


Leerlijn: Bewegen op muziek


Groep 5 en 6


  • De leraar helpt en begeleidt de kinderen, zodat alle kinderen mee kunnen doen aan de activiteiten en proberen hun bewegingsmogelijkheden uit te breiden.

Bij Bewegen n.a.v. frasering:

  • De leraar helpt kinderen die veel moeite hebben met het inzetten en invallen na acht tellen door het moment van inzetten met een duidelijk accent te laten horen.
  • Zij stimuleert dat kinderen op elkaar letten.
  • Zij beweegt met de kinderen mee in de maat.
  • Zij maakt het moeilijker voor de kinderen die geen uitdaging in de situatie meer hebben door de bewegingsvormen af te wisselen
    (huppelen of galoppassen in plaats van lopen bijvoorbeeld).

Toelichting: Bewegen naar aanleiding van het tempo

Bewegen naar aanleiding van het tempo van de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het tempo en ritme van bewegen aan het tempo en ritme van de muziek.

Toelichting: Bewegen naar aanleiding van frasering

Bewegen naar aanleiding van frasering (herhalingen, afwisselingen en variaties ) in de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het moment van inzetten en stoppen en richting van bewegen aan de vorm van de muziek.

Toelichting: Dansen uitvoeren

Bewegen naar aanleiding van het tempo van de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het tempo en ritme van bewegen aan het tempo en ritme van de muziek.

Bewegen naar aanleiding van frasering (herhalingen, afwisselingen en variaties ) in de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het moment van inzetten en stoppen en richting van bewegen aan de vorm van de muziek.

Een dans uitvoeren op muziek:
Bewegingsprobleem: uitvoeren van verschillende bewegingspatronen op de muziek.