Bewegingsonderwijs - bewegen op muziek - Groep 3 en 4 - Wat doet de leraar


Leerlijn: Bewegen op muziek


Groep 3 en 4


  • De leraar helpt en begeleidt de kinderen, zodat alle kinderen mee kunnen doen aan de activiteiten en proberen hun bewegingsmogelijkheden uit te breiden.

Bij Bewegen n.a.v. frasering:

  • De leraar helpt kinderen die veel moeite hebben met het op tijd inzetten en stoppen door het begin en het eind met een duidelijk accent te laten horen, bijv. door in de handen te klappen.
  • Zij stimuleert dat kinderen op elkaar letten.
  • Zij loopt met de kinderen mee in de maat.
  • Zij maakt het moeilijker voor de kinderen die geen uitdaging in de situatie meer hebben door bijv. af te wisselen huppelen en op het muzikale accent in de handen klappen.

Toelichting: Bewegen naar aanleiding van het tempo

Bewegen naar aanleiding van het tempo van de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het tempo en ritme van bewegen aan het tempo en ritme van de muziek.

Toelichting: Bewegen naar aanleiding van frasering

Bewegen naar aanleiding van frasering (herhalingen, afwisselingen en variaties ) in de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het moment van inzetten en stoppen en richting van bewegen aan de vorm van de muziek.

Toelichting: Dansen uitvoeren

Bewegen naar aanleiding van het tempo van de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het tempo en ritme van bewegen aan het tempo en ritme van de muziek.

Bewegen naar aanleiding van frasering (herhalingen, afwisselingen en variaties ) in de muziek:
Bewegingsprobleem: aanpassen van het moment van inzetten en stoppen en richting van bewegen aan de vorm van de muziek.

Een dans uitvoeren op muziek:
Bewegingsprobleem: uitvoeren van verschillende bewegingspatronen op de muziek.