Instrumenten
verfijn de resultaten
Het evaluatiekwartetspel biedt een speelse werkvorm om met medeontwikkelaars en vanuit verschillende invalshoeken te reflecteren op uw ontwikkelactiviteiten - en de opbrengsten daarvan. Basiskennis van het aloude kwartetspel is vereist om deze werkvorm te kunnen toepassen.
Met dit matchboard maak je een plan voor de evaluatie van lesmaterialen. De gebruikte termen op het matchboard staan nader verklaard op de achterzijde. Daar staan ook een algemeen model voor ontwerponderzoek en het curriculaire spinnenweb (als metafoor voor de samenhang van leerplancomponenten) afgebeeld.
Met deze checklist achterhaal je of alle noodzakelijke informatie in de les(senreeks) staat beschreven, zodat leerlingen er onafhankelijk van de docent mee kunnen werken.
Deze checklist zet je als team in bij het observeren van elkaars lessen, om vervolgens met de resultaten tot verbeterslagen te komen.
Met deze werkwijze formuleer je samen met je schoolteam vanuit de schoolvisie criteria voor een vakoverstijgend aanbod.
Met deze checklist met criteria beoordeel je het lesmateriaal van jezelf en van collega's.
Evaluatie heeft een centrale plek in het ontwikkelproces. Evalueren doe je om de kwaliteit van het curriculum-in-wording te achterhalen en (via een volgende cyclus) te vergroten. Er zijn vijf evaluatiemethoden tijdens een curriculumontwikkeling.
Een goed curriculum voldoet aan vier kwaliteitscriteria. Deze kwaliteitscriteria bouwen op elkaar voort. De effectiviteit hangt af van de bruikbaarheid (kan het worden uitgevoerd zoals bedoeld?) en van de relevantie en consistentie van het curriculum.
Als het begrip curriculumontwikkeling helder is, volgt de vraag: hoe pak je dit nu aan? Curriculumontwikkeling is een cyclisch proces, dat bestaat uit vijf samenhangende kernactiviteiten. De Engelstalige afkorting van deze stappen is ADDIE: analysis, design, development, implementation en evaluation.
De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum.