Taal-Nederlands op school
Zodra je zicht hebt op de landelijke eisen, kun je gaan kijken in hoeverre je aan die eisen voldoet en wat je daarbij als team belangrijk vindt. Wat gaat goed en wat verdient aandacht? Welke keuzes kun je als school maken?
Verken met je team de kwaliteit van je taalonderwijs - po
Wil je met je team je taalonderwijs verbeteren? Zet dan deze teamgids in en maak met je collega’s een eerste verbeterslag. Laat je tijdens drie bijeenkomsten inspireren door de rijke inhoud en werk samen op basis van gedeelde ideeën van je team, planmatig en onderbouwd. Zo kom je tot een stevige basis voor je taalonderwijs!
Ga in gesprek over meertaligheid
Wil je als schoolleider, intern begeleider of taalcoördinator met je team in gesprek over de kansen van meertaligheid voor je leerlingen? Of wil je ouders vertellen hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan de meertalige ontwikkeling van hun kinderen?
Een eerste stap om met meertaligheid aan de slag te gaan, is om met je team het gesprek te voeren om te ontdekken wat meertaligheid betekent voor jouw school. De Teamgids Meertaligheid helpt je daarbij.
Wat gaat goed en wat verdient aandacht bij mondelinge taalvaardigheid? - po en s(b)o
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek voor po heeft SLO in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs een reflectiewijzer ontwikkeld. Het is een hulpmiddel voor schoolteams om in gesprek te gaan over het mondelinge taalonderwijs op school. Aspecten die aan bod komen zijn onder andere: leerstofaanbod, didactische competenties van leraren en zicht op ontwikkeling. De reflectiewijzer voor het s(b)o is een aangepaste en aangevulde versie van de reflectiewijzer voor het basisonderwijs.
Wat gaat goed en wat verdient aandacht in het leesonderwijs? - v(s)o
De Reflectiewijzer is ontwikkeld door SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs. Het is een hulpmiddel voor schoolteams om in gesprek te gaan over effectieve leesdidactiek op school.
Schrijven, schrappen, schaven: schrijfonderwijs in de midden- en bovenbouw (po)
Welke plek krijgt schrijfonderwijs in het taalbeleid? Aanleiding voor deze handreiking was het peilingsonderzoek schrijfvaardigheid dat de Inspectie voor het Onderwijs in 2019 uitvoerde. Op basis van deze handreiking kunnen leerkrachten bepalen welke aspecten van het schrijfonderwijs in de midden- en bovenbouw urgent zijn om aan te pakken. Het gaat om doelen en doorgaande leerlijnen, leeractiviteiten voor schrijven en het volgen van de schrijfvaardigheidsontwikkeling en het beoordelen van teksten. Aan het eind van ieder hoofdstuk zijn praktische suggesties en leestips opgenomen.