Het landelijke curriculum

11 september 2025

Inzicht in het landelijke curriculum taal-Nederlands

lamp_RGB

Wil je het taalonderwijs op school versterken? Begin dan bij de basis: weet wat de overheid van scholen verwacht. Bekijk landelijke onderzoeken om een beeld te krijgen in hoeverre scholen erin slagen om aan deze eisen te voldoen.

Wat wordt er van scholen verwacht?

De overheid stelt eisen aan het landelijke curriculum voor taal-Nederlands. Dit zijn de belangrijkste richtlijnen:

Werk vanuit de kerndoelen

Wat moeten je leerlingen kennen en kunnen? Welke inspanning verwachten we van leerlingen? Dat staat allemaal in de kerndoelen, die beschrijven wat de overheid verwacht van scholen. Wil je meer lezen over de nieuwe kerndoelen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, en over de functionele kerndoelen voor Nederlands in het (voortgezet) speciaal onderwijs?

Gebruik het Referentiekader Taal

In het Referentiekader Taal kun je terugvinden wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid op verschillende momenten in hun schoolloopbaan.

Kijk wat de Inspectie van het Onderwijs van je vraagt

Zorg voor een doordachte aanpak in je taalonderwijs. De Inspectie van het Onderwijs kijkt hoe je plannen om de basisvaardigheden te versterken zichtbaar zijn in de praktijk. Leraren en schoolleiders moeten kunnen uitleggen welke doelen ze nastreven en waarom.

Landelijk beeld

Veel scholen leveren goede prestaties, al vragen sommige onderdelen om extra aandacht. Onderzoeken schetsen daarbij een landelijk beeld van de taalbeheersing in het po/sbo en vo.

Factsheet

Landelijke peilingsonderzoeken

SLO werkt mee aan de landelijke peilingsonderzoeken van de Inspectie van het Onderwijs waarin wordt onderzocht hoe het ervoor staat met de lees-, schrijf- en mondelinge taalvaardigheid van leerlingen in Nederland.

Toelichting: functionele kerndoelen

De functionele kerndoelen zijn ontwikkeld voor zeer moeilijk lerende leerlingen en leerlingen met een meervoudige beperking, die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt. Deze leerlingen bevinden zich met name in leerroute 2 t/m 5 van het Landelijk Doelgroepenmodel.

De functionele kerndoelen bestaan uit drie sets:

  1. een set voor so zml/mb
  2. een set voor uitstroomprofiel dagbesteding
  3. een set voor uitstroomprofiel arbeidsmarkt.

De functionele kerndoelen zijn streefdoelen, waarbij gewerkt wordt aan praktische en toepassingsgerichte vaardigheden en zelfredzaamheid.