Taal-Nederlands
Taal-Nederlands in het kort
We leven in een geletterde samenleving, waarin mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden een cruciale rol spelen. Het gaat om lezen, luisteren, schrijven, spreken en het voeren van gesprekken. Deze basisvaardigheden taal hebben leerlingen, ook met specifieke onderwijsbehoeften, nodig om te functioneren in het (vervolg)onderwijs en in de maatschappij.
De verschillende taalvaardigheden versterken elkaar. Lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid kunnen dus het beste in samenhang worden aangeboden. Leerlingen ontwikkelen deze taalvaardigheden zowel binnen het leergebied Nederlands als in de overige leergebieden. Taalontwikkeling hangt samen met kennisontwikkeling. Als je leert over de wereld, leer je nieuwe woorden, leg je verbanden en leer je steeds beter redeneren. De ontwikkeling van taal beperkt zich dus niet tot de taalles.
Inzicht in het landelijke curriculum taal-Nederlands
Wat wordt er van scholen verwacht? Wat weten we uit onderzoek?
Taal-Nederlands op school
Hoe staat het er op jouw school voor met de basisvaardigheden? Wat gaat goed? Wat verdient aandacht? Welke keuzes kun je als school maken?
Aan de slag met onze materialen
Hoe kun je zelf en met je team gericht werken aan het versterken van de basisvaardigheden taal-Nederlands?