Het landelijke curriculum

11 september 2025

Inzicht in het landelijke curriculum digitale geletterdheid

lamp_RGB

Wil je het onderwijs in digitale geletterdheid op school versterken? Begin dan bij de basis: weet wat de overheid van scholen verwacht. Bekijk landelijke onderzoeken om een beeld te krijgen in hoeverre scholen erin slagen om aan deze eisen te voldoen.

Wat wordt er van scholen verwacht?

De overheid stelt eisen aan het landelijk curriculum voor digitale geletterdheid. Dit zijn de belangrijkste richtlijnen:

Werken vanuit de kerndoelen

Wat moeten je leerlingen kennen en kunnen? Welke inspanning verwachten we van leerlingen? Dat staat allemaal in de kerndoelen, die beschrijven wat de overheid verwacht van scholen. Wil je meer lezen over de nieuwe kerndoelen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, en over de functionele kerndoelen  voor digitale geletterdheid in het (voortgezet) speciaal onderwijs?

Landelijk beeld

Veel scholen zijn al aan de slag met onderwijs in digitale geletterdheid. De Factsheet basisvaardigheden digitale geletterdheid, gebaseerd op bestaande Nederlandse onderzoeken, geeft inzicht in zowel het onderwijs op dit gebied als in de digitale vaardigheden van leerlingen.

DEF JPEG factsheet-digitale-geletterdheid sept 2024_v2 2 (2)

Landelijke peilingsonderzoeken

SLO werkt mee aan de landelijke peilingsonderzoeken van de Inspectie van het Onderwijs waarin wordt onderzocht hoe het ervoor staat met de digitale geletterdheid van leerlingen in Nederland.

Toelichting: functionele kerndoelen

De functionele kerndoelen zijn ontwikkeld voor zeer moeilijk lerende leerlingen en leerlingen met een meervoudige beperking, die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt. Deze leerlingen bevinden zich met name in leerroute 2 t/m 5 van het Landelijk Doelgroepenmodel.

De functionele kerndoelen bestaan uit drie sets:

  1. een set voor so zml/mb
  2. een set voor uitstroomprofiel dagbesteding
  3. een set voor uitstroomprofiel arbeidsmarkt.

De functionele kerndoelen zijn streefdoelen, waarbij gewerkt wordt aan praktische en toepassingsgerichte vaardigheden en zelfredzaamheid.