SLO in de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
aantal resultaten: 327
Inzicht in hun leerproces motiveert leerlingen. Maar dan moet je wel weten waar je precies naartoe werkt. Voor rekenen/wiskunde zijn er nu tussendoelen: handig bij formatief evalueren.
28 mei 2018
Hoe geef je systematisch les in digitale vaardigheden? Een school in Leidschendam kiest voor een apart, driejarig lesprogramma.
28 mei 2018
Basisscholen willen hun onderwijs zoveel mogelijk afstemmen op individuele leerbehoeften van leerlingen. Om te onderzoeken of ICT-toepassingen een bijdrage kunnen leveren aan rekenonderwijs op maat, zetten SLO en Kennisnet de Proeftuin linked data rekenen po op. Acht basisscholen deden mee aan de proef, die liep van maart tot juli 2017. ‘Leraren kregen meer grip op het leerproces van kinderen.’
28 mei 2018
Veel scholen vinden het belangrijk om doelgericht aan de mondelinge taalvaardigheid van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften te werken. Maar hoe doe je dat? Het instrument Mondeling op Maat, dat is ontwikkeld binnen het project Passende perspectieven, helpt scholen op weg.
28 mei 2018
Het is belangrijk dat scholen aandacht schenken aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, vinden Ferre Laevers, directeur van het Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs, en Nora Steenbergen-Penterman, projectleider van het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling van SLO. ‘Leerkrachten moeten leerlingen helpen ontdekken wie ze zijn en wie ze willen worden.’
28 mei 2018
Concrete lesvoorbeelden helpen leraren om de theorie van het 'leerplankader kunstzinnige oriëntatie' te vertalen naar de praktijk en de stappen in het creatieve proces inzichtelijk te maken. Toch schieten woorden weleens te kort om de beschrijven wat er in een les beeldend, dans, drama, muziek of cultureel erfgoed aan bod kan komen. Daarom heeft SLO de lesvoorbeelden aangevuld met korte filmpjes.
28 mei 2018
Zoveel leerlingen. zoveel verschillen. Maar dat geldt net zo goed voor docenten. Daarom biedt AOC Oost hen een training op maat waarmee zij gerichter leren werken aan opbrengsten. Bijzonder is dat alle digitale trainingsinformatie te vinden is in de elektronische leeromgeving en dat elke docent gekoppeld is aan een 'buddy'. 'Zo kunnen zij samen vanuit hun eigen lespraktijk werken aan betere opbrengsten', aldus docente Laura Wildemann, die de training in het kader van haar studie opzette.
28 mei 2018
Per 1 augustus 2019 wordt het nieuwe examenprogramma informatica voor havo/vwo ingevoerd. Om dit tot een succes te maken, wordt nu hard gewerkt aan de ontwikkeling van lesmodules voor leerlingen en scholing voor docenten.
14 mei 2018
Op dit moment buigt een ontwikkelteam Curriculum.nu zich over de vraag hoe ons kunst- en cultuuronderwijs er in hoofdlijnen uit moet zien. Kan datgene wat in andere landen is ontwikkeld daarbij dienen als inspiratiebron?
1 mei 2018
Een artikel van de hand van Marc den Elzen, oud-curriculumontwikkelaar Mens & Maatschappij bij SLO, over de mogelijkheden om het onderdeel modelmatig werken en denken te benaderen.
30 april 2018