Publicaties
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
In deze profielschets wordt ingegaan op kenmerken van ASS en op mogelijke uitdagingen en sterke kanten van leerlingen met ASS, voor het leergebied rekenen-wiskunde. Ook worden adviezen gegeven om aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met ASS tegemoet te komen.
In deze publicatie staat beschreven hoe verschillende didactische onderdelen in de taalles of lessenserie zo aangepast kunnen worden dat het aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met (kenmerken van) autisme.
In deze profielschets wordt ingegaan op kenmerken van ASS en op mogelijke uitdagingen en sterke kanten van leerlingen met ASS, voor het leergebied Nederlands.
Functionele kerndoelen Nederlands (definitief concept) herziene versie 2025 inclusief toelichtingsdocument
Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal, inclusief het toelichtingsdocument.
Functionele kerndoelen (concept) voor Nederlands, inclusief het toelichtingsdocument.
Deze handreiking gaat over rijke gesprekken in het onderwijs. In het eerste deel lees je waarom deze gesprekken een belangrijke plaats verdienen in het onderwijs. Het tweede deel geeft informatie over hoe je deze gesprekken kunt voeren en inbedden in je lessen en wat dat vraagt van jouw rol als leraar en van je leerlingen.
Peil.onderwijs brengt kennis, vaardigheden en houding van leerlingen in kaart. Deze domeinbeschrijving beschrijft het domein leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs.
Het Platform Taalgericht Vakonderwijs ondersteunt de ontwikkeling en implementatie van een taalgerichte onderwijsaanpak in alle vakken. Daartoe ontwikkelt het platform materialen, en organiseert zij bijeenkomsten en werkconferenties waar scholen, opleidingen en onderzoekers elkaar ontmoeten. In deze bundel zijn de bijdragen opgenomen die gepresenteerd worden op de landelijke werkconferentie op 6 december 2019 in het Berghotel te Amersfoort.
Deze notitie gaat in op meertaligheid: wat is het, en hoe speelt het een rol in zowel de samenleving als in het onderwijs? Wat is het overheidsbeleid rond meertaligheid: hoe is meertaligheid uitgewerkt in de huidige leerplankaders en welke plek heeft het in de Nederlandse wet? Ook de rol van meertaligheid in de Nederlandse onderwijspraktijk en de natuur van de meertalige leerling komen aan bod. Tot slot worden vanuit wetenschappelijke inzichten argumenten aangedragen om meertaligheid in het curriculum op te nemen.