In de media
verfijn de resultaten
Er verschijnen regelmatig artikelen van en over SLO in de media. Je kunt de zoekresultaten filteren via het menu aan de linkerkant.
Zoeken in de index
Het leergebied B&S is volop in beweging. In het artikel ‘Kijken naar bewegen’ dat onlangs verscheen in het LO-magazine gaan we in op de veranderingen die gaande zijn in de beweeg- en sportcultuur en hoe dat de lichamelijke opvoeding beïnvloedt. Aan de hand van een kijkraam van beweeguitdagingen en beweegthema’s bieden we de leraar lo handvatten om zijn onderwijsprogramma een kwaliteitsimpuls te geven.
De KVLO voert in samenwerking met SLO een verkenning uit in het kader van curriculumbewustzijn. Een lerarenpanel, bestaande uit vakleerkrachten, vakspecialisten, en opleiders, bespreekt in een aantal bijeenkomst diverse actuele thema’s. Een van de thema’s is de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn voor de bouwsteen ‘Leren bewegen’. Daarbinnen spelen beweeguitdagingen en beweegthema’s een belangrijke rol.
Bewegen samen regelen, hoe ziet dit eruit in de praktijk? Het artikel ‘Samen bewegen regelen: methodische regelknoppen’ is onderdeel van een reeks topic-artikelen in het LO magazine. In dit artikel worden drie regelthema’s (drie A’s) uitgewerkt aan de hand van drie praktijkvoorbeelden: Arrangeren bij verspringen, Assisteren bij acrogym en Afspreken bij politie & boefje. We beschrijven hoe je, door te draaien aan de regelknoppen, het regelen makkelijker of moeilijker kan maken voor leerlingen.
Vertegenwoordigers van de KVLO, ALO’s, pabo en SLO schrijven samen aan het boek ‘Samen bewegen regelen in het basisonderwijs’, dat eind april 2023 wordt gepresenteerd. Het boek biedt een onderwijskundig kader voor een bewuste aanpak van het doeldomein samen bewegen regelen.
In opdracht van het ministerie van OCW wordt hard gewerkt aan de actualisatie van de examenprogramma’s van onder andere de moderne vreemde talen. Jelle Kaldewaij (procesregisseur), Simone Groeneveld (voorzitter advieskring) en Stéfanie Leunissen (leraar en lid vakvernieuwingscommissie) vertellen hoe er samen gewerkt wordt aan actuele examenprogramma's.
Een artikel uit Prima Onderwijs, maart 2023.
SLO deed een leermiddelenanalyse naar hoe creatief omgaan met taal, schrijfvaardigheid en kennis over taal zijn uitgewerkt in lesmethoden taal en Nederlands. In dit artikel uit Levende Talen Magazine staan de belangrijkste inzichten en bevindingen over experimenteren met taal, inclusief een aantal concrete voorbeelden voor in de klas.
In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. Door het oplopende lerarentekort, uitval van leraren en lessen in coronatijd, focus op basisvaardigheden en nieuwe leergebieden als burgerschap en digitale geletterdheid, zijn er simpelweg zorgen over de tijd, aandacht en mankracht voor W&T.
Hoe staat het met het W&T in het po? SLO brengt ontwikkelingen in kaart
Drie leden van het team actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde vertellen over hoe ze te werk gaan en wat de verwachte opbrengst is voor leraren en leerlingen.
Een artikel in Prima Onderwijs, januari 2023.
Wat doe je om de basisvaardigheden rekenen bij basisschoolleerlingen te versterken? We vragen het aan Marjolein Fekkes, leerkracht van groep 4 en rekenspecialist van IKC Willem Alexander in Leeuwarden.
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Goed onderwijs – ook in de basisvaardigheden – begint met het afstemmen van toetsing op het curriculum. Dat vraagt wel wat van scholen, vertellen curriculumontwikkelaar Anne-Christien Tammes (SLO) en toetsexpert Dominique Sluijsmans.
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Daltonschool De Evenaar in Oss ging aan de slag met de kerndoelen. En ontdekte wat daarin beter kan, vertelt leerkracht en taalcoördinator Bjorn Danen.
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Vakverenigingen van leraren zijn betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen. Vijf vragen aan Ebrina Smallegange (voorzitter Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) en Robert Chamalaun (voorzitter vakvereniging Levende Talen Nederlands).
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.