In de media
verfijn de resultaten
Er verschijnen regelmatig artikelen van en over SLO in de media. Je kunt de zoekresultaten filteren via het menu aan de linkerkant.
Zoeken in de index
SLO monitort de invoering van het examenprogramma bedrijfseconomie. Begin mei staat opnieuw een monitoronderzoek uit. Hoe landt het examenprogramma bij docenten? Wat wordt gewaardeerd, waar is verbetering nodig? De vorige monitorronde was mede input voor de aanpassingen in de syllabus havo. In deze nieuwe ronde ligt de nadruk op het examenprogramma vwo. In dit interview spreekt SLO'er Marc den Elzen met drie bovenbouwdocenten. Hoe ervaren zij het examenprogramma?
Een artikel uit het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, nr. 3, mei 2022.
In maart 2021 verscheen Peil.Schrijfvaardigheid, het rapport van de Onderwijsinspectie over het peilingsonderzoek schrijfvaardigheid (2018-2019) in het (speciaal) basisonderwijs. De resultaten geven onder andere een goede inkijk in de alledaagse lespraktijk van het schrijfonderwijs in het (speciaal) basisonderwijs. SLO'er Anke Herder schreef een artikel over het peilingsonderzoek voor het nieuwste nummer van Tijdschrift Taal waarin ze ook verwijst naar handvatten voor goed schrijfonderwijs.
Artikel uit Tijdschrift Taal, 2022, jaargang 12, nummer 20.
Hoe versterk je de basisvaardigheden van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs? Het programma Basisvaardigheden van SLO gaat leraren, schoolleiders en de educatieve infrastructuur hierbij ondersteunen.
Artikel uit SLO Context april 2022
Of het nu gaat om moedertalen als Arabisch en Turks, of om een streektaal als het Limburgs. Steeds meer leerlingen spreken thuis een andere taal naast het Nederlands. Er komt in het onderwijs dan ook meer aandacht voor deze meertalige leerlingen. Hoe geef je meertaligheid een plek op school?
Artikel uit SLO Context PO april 2022
Goed leesonderwijs is cruciaal voor het succes van kinderen op school én in de maatschappij. Vanuit die overtuiging stapten vijf scholen voor voortgezet onderwijs in 2021 in het project Na PISA de lente. Ondersteund door wetenschappers en lerarenopleiders, doen docenten praktijkonderzoek en ontwikkelen ze onderwijsleermateriaal. Het Christelijk Lyceum Delft maakte een lessenserie met toebehoren voor ‘diep lezen’.
Het Blariacumcollege in Venlo een handreiking voor het maken van toetsen die meten hoe goed leerlingen zijn in drie belangrijke cognitieve processen.
Artikel uit SLO Context VO april 2022
Leraren die gebruikmaken van het Europees Referentiekader Talen (ERK) kunnen beter doordachte keuzes maken voor de Engelse les. “Je ziet namelijk preciezer wat je leerlingen nodig hebben bij het leren van een vreemde taal en je kunt ze gerichter verder helpen”, zegt Machteld Moonen (SLO).
Drie vragen aan deze curriculumontwikkelaar voor de moderne vreemde talen in het primair onderwijs.
Artikel uit SLO Context po april 2022
Onderwijsprofessionals in heel Europa werken aan curriculumontwikkeling en willen goede keuzes maken die passen bij hun onderwijs. In het Europese netwerk CIDREE kunnen zij kennis en ervaring uitwisselen. We kunnen veel van elkaar leren ook al pakt ieder land het anders aan, menen SLO’ers Jindra Divis (directeur) en Marc van Zanten (curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde) die er namens Nederland deel van uitmaken.
Artikel uit SLO Context april 2022
Digitale geletterdheid is voor basisschoolleerlingen net zo belangrijk als de geletterdheid van lezen en schrijven. Daarom ontwikkelt SLO, in co-creatie met het onderwijsveld, een inhoudelijk kader, handreikingen en overzichten van leermaterialen voor de implementatie van digitale geletterdheid in het onderwijs. Al deze informatie is nu op één plek te vinden.
Artikel uit SLO Context po april 2022
“Hier doe je het voor als leraar, dit maakt lesgeven zo leuk en zinvol!” Dat zeggen docenten Gerda van Dijk en Sabrine Zwijsen als ze zien dat hun mavoleerlingen enthousiast en gemotiveerd werken aan praktijkopdrachten. En er meer van leren dan ze misschien beseffen. Een inspirerend gesprek over de aanpak van het Tessenderlandt, een van de 140 pilotscholen die een praktijkgericht programma als onderdeel van de nieuwe leerweg in het vmbo ontwikkelen.
Artikel uit SLO Context VO april 2022
SLO heeft samen met de Universiteit van Amsterdam (UvA) het initiatief genomen tot de leerstoel Curriculum Studies. De nieuwe leerstoel verankert de aandacht voor het curriculum binnen de onderwijswetenschappen en sluit naadloos aan bij het toenemende maatschappelijk belang van het curriculum.
Artikel uit SLO Context april 2022