Evenementenagenda - maart 2024
Op deze pagina kun je interessante evenementen vinden.
Je kunt het resultaat filteren via het menu aan de rechterkant.
SLO organiseert op 7 maart 2024 een expertbijeenkomst in verband met de conceptkerndoelen Nederlands. Wij nodigen vakexperts en lerarenopleiders van harte uit voor deze bijeenkomst.
In opdracht van het Ministerie van OCW heeft een team van leraren, vakexperts en curriculumexperts onder leiding van SLO en een procesregisseur de conceptkerndoelen Nederlands opgeleverd. Zij werden hierin bijgestaan door de advieskring Nederlands. De conceptkerndoelen zijn in september 2023 aangeboden aan de minister. Een belangrijke mijlpaal op weg naar geactualiseerde kerndoelen. De volgende stap is het beproeven van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk met leraren en schoolleiders. In deze fase nemen we ook graag (opnieuw) de feedback mee vanuit de lerarenopleiders, wetenschap en vakexperts.
De bijeenkomst staat in het teken van:
- De opdracht, totstandkoming en onderbouwing van de conceptkerndoelen.
- Het beoogde proces.
- Feedback op de set conceptkerndoelen.
- Feedback op de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk.
Naast het inhoudelijke gesprek nemen we tijdens de bijeenkomst ook een vragenlijst af om zo gerichte feedback op te halen. Het geheel aan feedback die we ophalen, is het uitgangspunt voor het bijstellen van de conceptkerndoelen.
Dit wordt een speciale editie omdat in het ochtendprogramma de Inspectie van het Onderwijs het rapport van het peilingsonderzoek Digitale geletterdheid einde basisonderwijs zal presenteren.
Dit peilingsonderzoek maakt deel uit van Peil.onderwijs. Met deze peilingsonderzoeken wil de inspectie input geven aan een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en niveau van het onderwijs. Dit onderdeel organiseert SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs en het Expertisepunt digitale geletterdheid (EPDG).
In opdracht van het Ministerie van OCW heeft een team van leraren, vakexperts en curriculumexperts onder leiding van SLO en een procesregisseur de conceptkerndoelen rekenen en wiskunde opgeleverd. Zij werden hierin bijgestaan door de advieskring rekenen en wiskunde, die feedback gaf en reflecteerde op de tussenproducten na raadpleging van de eigen achterban. De conceptkerndoelen zijn in september 2023 aangeboden aan de minister. Een belangrijke mijlpaal op weg naar geactualiseerde kerndoelen. De volgende stap is het beproeven van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk met leraren en schoolleiders. In deze fase nemen we ook graag (opnieuw) de feedback mee vanuit lerarenopleiders, wetenschappers en vakexperts.
De bijeenkomst staat in het teken van:
- De opdracht, totstandkoming en onderbouwing van de conceptkerndoelen.
- Het beoogde proces.
- Feedback op de set conceptkerndoelen.
- Feedback op de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk.
Naast het inhoudelijke gesprek nemen we tijdens de bijeenkomst ook een vragenlijst af om zo gerichte feedback op te halen. Het geheel aan feedback die we ophalen, is het uitgangspunt voor het bijstellen of aanscherpen van de conceptkerndoelen.
Tijdens deze dag zijn er plenaire lezingen en word je geïnformeerd over alle actuele ontwikkelingen. Daarnaast is er keuze uit verschillende interactieve en informatieve workshops over diverse onderwerpen. Zo geven SLO'ers Stanja Oldengarm en Suzanne Sjoers een workshop over het prioriteitenspel, dat als doel heeft een schoolteam onder leiding van de rekencoördinator een diepgaand gesprek te laten voeren over het reken-wiskundeonderwijs aan de rekenaars op de eigen school. Met de opbrengst kan een team komen tot een gedeelde visie en beleidsprioritering.