Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Deze handreiking is bedoeld voor alle scholen in het funderend onderwijs die aan de slag willen met hun burgerschapsonderwijs volgens de aangescherpte wetgeving.
In dit artikel kijken Koen Dogterom en Han Noordink naar de plek van burgerschap en digitale geletterdheid in de conceptexamenprogramma’s.
Definitieve conceptkerndoelen voor burgerschap inclusief toelichtingsdocument.
Op 1 augustus 2021 is de wet ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in werking getreden. Voor scholen in het primair, voortgezet en het speciaal onderwijs heeft dit gevolgen voor het schoolbeleid en het onderwijsaanbod. Hoewel scholen sinds 2006 veel ervaring hebben opgedaan in burgerschapsonderwijs, zijn de aangescherpte wet en de actuele maatschappelijke ontwikkelingen een goede aanleiding om nog eens goed naar burgerschapsonderwijs in de school te kijken.
Wil je snel aan de slag met burgerschapsonderwijs volgens de aangescherpte wetgeving? Lees dan de handreiking Burgerschap funderend onderwijs en ga aan de slag met het stappenplan.
Burgerschapsonderwijs op basisscholen wordt minder vrijblijvend, als het aan de overheid ligt. Het nieuwe wetsvoorstel wil dat scholen burgerschap planmatig in hun lesaanbod verwerken. "Daarbij gaat het om een versterking van het burgerschapsonderwijs”, legt leerplanontwikkelaar Annette van der Laan uit. "Scholen doen al veel, maar nog niet allemaal even plan- en doelmatig." Er wordt ingezet op twee trajecten: aanscherping van de wet en een curriculumherziening.
Artikel uit Tangram Magazine 2020 - 2021
Aanmeldformulier voor de landelijke bijeenkomsten meedenken over de functionele conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk - burgerschap en digitale geletterdheid.