Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Goed leesonderwijs is cruciaal voor het succes van kinderen op school én in de maatschappij. Vanuit die overtuiging stapten vijf scholen voor voortgezet onderwijs in 2021 in het project Na PISA de lente. Ondersteund door wetenschappers en lerarenopleiders, doen docenten praktijkonderzoek en ontwikkelen ze onderwijsleermateriaal. Het Christelijk Lyceum Delft maakte een lessenserie met toebehoren voor ‘diep lezen’.
Het Blariacumcollege in Venlo een handreiking voor het maken van toetsen die meten hoe goed leerlingen zijn in drie belangrijke cognitieve processen.
Artikel uit SLO Context VO april 2022
Om geschiedenisleraren te inspireren om te werken aan taalvaardigheid in hun lessen, ontwikkelde SLO een handreiking en drie lessenseries. Het mes snijdt zo aan twee kanten: leerlingen worden beter in geschiedenis én taalvaardiger.
Binnen het project Het Taalonderwijs Nederlands Onderzocht (HTNO) werkt SLO, samen met o.a. De Nederlandse Taalunie, aan het beschrijven van empirisch onderzoek naar het onderwijs Nederlands vanaf 1969. Deze publicatie over woordenschatontwikkeling in het basisonderwijs richt zicht op het onderzoek tussen 2004 en 2017. Het in het rapport beschreven onderzoek levert kennis op over effectieve aanpakken, maar ook kennis over wat er gebeurt in lessen woordenschat, over de manier waarop leerlingen deze lessen waarnemen en over beoordelingsinstrumenten.
Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur voor havo, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur voor vmbo-gl/tl, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur voor vmbo-kb, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur voor vwo, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur voor vmbo-bb, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.