Zoeken
verfijn de resultaten
Tijdens dit webevent praten we je bij over de actualisatie van de examenprogramma's natuurwetenschappelijke vakken.
Op 23 maart 2023 organiseert het Netwerk taalrijk onderwijs vo een webinar.
Op 25 en 26 januari vond de nationale eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES) plaats aan HAN University of Applied Sciences in Nijmegen.
Vijf jaar geleden zijn de nieuwe examenprogramma’s voor natuurwetenschappelijke vakken ingevoerd. Hoe is de tussenstand? ‘Het gaat met kleine stapjes, maar wel in de juiste richting.’
Het lijkt biologie, maar het gaat om meer: in een practicumopdracht gebruiken leerlingen een dataset met gegevens over genotype, aantal nakomelingen en de grootte van de placenta bij zeugen. Ze analyseren de dataset op verbanden en patronen, en stellen er grafische weergaven van op. De leerlingen leren over voortplanting, maar ze oefenen ook in computational thinking, samenwerken en communiceren over onderzoek. En dat zijn vaardigheden die ook in andere vakken een rol spelen.
Veel docenten biologie, natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw van havo en vwo vinden dat ze de stof voor CE en SE niet in de daarvoor bestemde tijd kunnen behandelen.
Elk jaar doen honderden docenten met een deel van hun havo/vwo-leerlingen mee aan de bèta-olympiades die SLO in Nederland coördineert. Bijvoorbeeld omdat zo’n wedstrijd een leuke manier is om schoolvakken anders te leren kennen. Omdat leerlingen hierdoor een beter beeld krijgen van vervolgopleidingen en beroepen. Of - voor de echte toppers - om een plek in de landelijke of internationale eindronde te bemachtigen. “Sommige leerlingen krijgen vleugels.”
Artikel uit SLO Context VO juni 2021
Een belangrijk doel van onderwijs is dat leerlingen zich bewust worden van wat ze al wel of nog niet weten en kunnen en dat ze meesturen bij hun eigen leerproces. We geven enkele voorbeelden hoe formatief evalueren daarbij kan helpen.
Uit NVOX 2021, nr 10.