Zoeken
verfijn de resultaten
Tijdens dit webinar vertellen Anne-Christien Tammes (leerplanontwikkelaar bij SLO) en Femke Ruiter (hoofd Onderwijs Kidsweek in de Klas) je alles over het belang van geïntegreerde lessen, zowel vanuit de theorie als vanuit de praktijk.
SLO doet onderzoek naar wat leraren en schoolleiders leren van het onderwijs op afstand. Wat is er precies allemaal in gang gezet? Wat hebben we daarvan geleerd? Welke keuzes hebben we gemaakt? Wat blijft er over van deze tijd? Wat wil de school hiervan behouden? Mooie voorbeelden van geleerde lessen wil SLO graag diepgaander verkennen en uitwerken in een artikel.
De KNCV en C3 hebben een website ingericht waar thuisscholieren online hulp kunnen inroepen voor het vak scheikunde.
De Biologie Olympiade is een wedstrijd waarbij talentvolle leerlingen uit het voortgezet onderwijs worden uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Ze strijden om de titel en een plaats in het internationale team om de Nederlandse eer te verdedigen. Om daar te komen namen de twintig beste vwo-leerlingen de afgelopen week deel aan een speciale finaleweek van de Biologie Olympiade. Niet op de campus van de Wageningen University and Research, zoals afgelopen jaren, maar vanuit huis werden online colleges gevolgd en practica uitgevoerd.
De 17-jarige Laurens Smulders uit Breda (6v)van het Stedelijk Gymnasium Breda wint de 41e Nationale Scheikundeolympiade. De Nationale Scheikundeolympiade is een jaarlijkse wedstrijd voor alle havo- en vwo-scholieren met scheikunde in het profiel.
Plotseling moesten scholen van de ene op de andere dag hun onderwijs omgooien. Dat levert, behalve veel werkdruk en stress, ook talloze mooie voorbeelden op.
Bij de online versie van de Internationale Biologie Olympiade heeft Berit Kooter (17) uit Amsterdam een gouden medaille gewonnen. In een zeer sterk deelnemersveld liet zij zien bij de absolute wereldtop te horen. De andere Nederlandse deelnemers presteerden ook sterk. Dante Bosgoed (17) en Xanta van Ruiten (18) behaalden zilveren medailles, Lucas van Osenbruggen (19) scoorde brons.
Tijdens dit webinar vertellen Anne-Christien Tammes (leerplanontwikkelaar bij SLO) en Femke Ruiter (hoofd Onderwijs Kidsweek in de Klas) je alles over het belang van geïntegreerde lessen, zowel vanuit de theorie als vanuit de praktijk. Met meerdere praktijkvoorbeelden geeft dit webinar je ook handvatten om zelf met geïntegreerd lesgeven aan de slag te gaan.
Vijf jaar geleden zijn de nieuwe examenprogramma’s voor natuurwetenschappelijke vakken ingevoerd. Hoe is de tussenstand? ‘Het gaat met kleine stapjes, maar wel in de juiste richting.’
Het lijkt biologie, maar het gaat om meer: in een practicumopdracht gebruiken leerlingen een dataset met gegevens over genotype, aantal nakomelingen en de grootte van de placenta bij zeugen. Ze analyseren de dataset op verbanden en patronen, en stellen er grafische weergaven van op. De leerlingen leren over voortplanting, maar ze oefenen ook in computational thinking, samenwerken en communiceren over onderzoek. En dat zijn vaardigheden die ook in andere vakken een rol spelen.