Zoeken
verfijn de resultaten
Voorbeeld van een lessenserie over pandemieën in het heden en verleden als voorbeeld hoe je kunt werken met de leerdoelenkaarten 10-14.
In dit lesvoorbeeld beschrijven we hoe Nicoline Tammes, leerkracht groep 3 van IKC de Bosmark in Dinxperlo, in haar leesles aan de slag gaat met formatief evalueren, welke keuzes zij maakt en welke effecten dit op haar handelen en dat van de leerlingen heeft.
SLO heeft een leermiddelenanalyse gedaan voor een aantal thema’s die actueel zijn voor het vak Nederlands. Een van deze thema’s is het creatief omgaan of experimenteren met taal.
SLO heeft een leermiddelenanalyse gedaan voor een aantal thema’s die actueel zijn voor het vak Nederlands. Een van deze thema’s is kennis over taal en taalverschijnselen, terug te zien in vakspecifieke begrippen daarover.
SLO heeft een leermiddelenanalyse gedaan voor een aantal thema’s die actueel zijn voor het vak Nederlands. Een van deze thema’s is de ontwikkeling van schrijfvaardigheid.
Het taalonderwijs op de basisschool is vaak opgedeeld in losse onderdelen, zoals spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, schrijfvaardigheid en woordenschat. Maar het taal- en leesonderwijs worden motiverender en betekenisvoller voor je leerlingen als je taaldomeinen in samenhang behandelt. Door ook verbinding met andere leergebieden te maken, zoals wereldoriëntatie, zorg je voor duurzame kennis- en taalontwikkeling. In deze whitepaper vind je tips om doelgericht te werken aan meer samenhang in je (taal)onderwijs.
Werkopdracht aan SLO voor het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid.
Opdracht vanuit ministerie OCW aan SLO voor actualiseren kerndoelen basisvaardigheden.
Kamerbrief over de achteruitgang van de basisvaardigheden van leerlingen in Nederland.