Zoeken
verfijn de resultaten
Met de oplevering van 61 conceptexamenprogramma’s is de eerste stap in de actualisatie van het bovenbouwcurriculum gezet. Leraren wiskunde, Nederlands, Friese taal en cultuur, moderne vreemde talen, klassieke talen en maatschappijleer kunnen in hun klas al nieuwe onderdelen uitproberen.
Esther Faasen won in 2023, vlak na haar afstuderen, de Nationale Onderwijstalentprijs voor het voortgezet onderwijs. Al sinds de kleuterklas wilde zij zelf voor de klas staan.
Je staat er misschien niet dagelijks bij stil, maar SLO doet volop onderzoek. Deze onderzoeken leveren waardevolle inzichten op over curriculumontwikkeling. Je kunt wel stellen dat onderzoek een belangrijke basis vormt voor alles wat we doen.
Met concrete en actuele kerndoelen zorgen we dat leerlingen beter voorbereid zijn op hun volgende stap in het onderwijs. Ze ontwikkelen vaardigheden die ze nu en later als volwassene nodig hebben om actief mee te doen in de samenleving.
De conceptkerndoelen van alle leergebieden zijn inmiddels opgeleverd. Wat verandert er zoal? Hoe kun jij je voorbereiden op de komst van toekomstige nieuwe kerndoelen?
Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol? Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden.
Ga uit van het potentieel van leerlingen en niet van hun problemen. Dat houdt het team van basisschool Het Palet voor ogen bij het werken aan betere leerresultaten bij rekenen en wiskunde.
Bij het actualiseren van kerndoelen en examenprogramma’s komt veel kijken
Laat jonge kinderen spelenderwijs kennismaken met schriftelijke taal binnen een thema.