Zoeken
verfijn de resultaten
SLO heeft een leermiddelenanalyse gedaan voor een aantal thema’s die actueel zijn voor het vak Nederlands. Een van deze thema’s is kennis over taal en taalverschijnselen, terug te zien in vakspecifieke begrippen daarover.
SLO heeft een leermiddelenanalyse gedaan voor een aantal thema’s die actueel zijn voor het vak Nederlands. Een van deze thema’s is de ontwikkeling van schrijfvaardigheid.
Het taalonderwijs op de basisschool is vaak opgedeeld in losse onderdelen, zoals spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, schrijfvaardigheid en woordenschat. Maar het taal- en leesonderwijs worden motiverender en betekenisvoller voor je leerlingen als je taaldomeinen in samenhang behandelt. Door ook verbinding met andere leergebieden te maken, zoals wereldoriëntatie, zorg je voor duurzame kennis- en taalontwikkeling. In deze whitepaper vind je tips om doelgericht te werken aan meer samenhang in je (taal)onderwijs.
Werkopdracht aan SLO voor het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid.
Opdracht vanuit ministerie OCW aan SLO voor actualiseren kerndoelen basisvaardigheden.
Kamerbrief over de achteruitgang van de basisvaardigheden van leerlingen in Nederland.
Brief aan de Tweede Kamer met aandachtspunten van SLO voor een masterplan basisvaardigheden.
SLO heeft voor het compacten richtlijnen ontwikkeld en deze uitgewerkt in compactingprogramma's bij reken- en taalmethodes.
Met deze screeninglijst ontdek je op welke vijf aspecten je je vak kunt verrijken.