Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In het nieuwe curriculum voor basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs krijgen onderzoeken en ontwerpen een belangrijke rol, zo adviseren de ontwikkelteams Mens & Natuur en Kunst & Cultuur van Curriculum.nu in hun voorstellen. Met een nieuwsgierige, onderzoekende en creatieve instelling is de volgende generatie in staat de oplossingen voor belangrijke maatschappelijke vraagstukken te bedenken. Binnenkort start de uitwerking van de voorstellen van Curriculum.nu naar kerndoelen en eindtermen. Annemarie van Es, expert STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics) en onderzoekend en ontwerpend leren bij Stichting De Haagse Scholen en lid van het ontwikkelteam Mens & Natuur, en Karianne Djoyoadhiningrat-Hol, oud-leerplanontwikkelaar Natuur,
Wetenschap en Technologie bij SLO en nauw betrokken bij het vervolgtraject voor het nieuwe curriculum, lichten het belang van onderzoeken en ontwerpen toe.
In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. Door het oplopende lerarentekort, uitval van leraren en lessen in coronatijd, focus op basisvaardigheden en nieuwe leergebieden als burgerschap en digitale geletterdheid, zijn er simpelweg zorgen over de tijd, aandacht en mankracht voor W&T. Hoe staat het met het W&T in het po? SLO brengt ontwikkelingen in kaart
Eind vorig jaar werd TIMSS gepubliceerd, het internationale onderzoek naar kennis en vaardigheden van leerlingen in groep 6, op het gebied van rekenen-wiskunde en natuurwetenschappen. Daaruit bleek dat Nederland voor beide vakgebieden weer minder goed scoort dan de afgelopen jaren. Het ministerie van OCW vroeg SLO om te onderzoeken waar die daling vandaan komt.
Eind vorig jaar werd TIMSS gepubliceerd, het internationale onderzoek naar kennis en vaardigheden van leerlingen in groep 6, op het gebied van rekenen-wiskunde en natuurwetenschappen. Daaruit bleek dat Nederland voor beide vakgebieden weer minder goed scoort dan de afgelopen jaren. Het ministerie van OCW vroeg SLO om te onderzoeken waar die daling vandaan komt.
Onderwijs dat is afgestemd op de individuele leerbehoeften van leerlingen wordt steeds belangrijker. Om te onderzoeken of ICT-toepassingen een bijdrage kunnen leveren aan rekenonderwijs op maat, zetten SLO en Kennisnet de Proeftuin linked data rekenen po op. Acht basisscholen deden mee aan de proef, die liep van maart tot juli 2017.
Deze special is een echt bewaarnummer met de belangrijkste tips, recente onderzoeken en voorbeelden van effectief schrijfonderwijs bij Nederlands en de moderne vreemde talen. Inclusief voorbeelden van goede schrijfopdrachten en valide beoordelingsmodellen. De special is ontwikkeld in een tweejarig leernetwerk door leraren Nederlands en Engels, taalexperts van SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling en Cito.
Vanuit meerdere hoeken – de VO-raad, Vereniging Hogescholen, de Onderwijsraad en het ministerie van OCW – klonk de roep om een praktijkgericht vak op het havo. Als antwoord is daar nu het praktijkgerichte programma (pgp), voor de oriëntatie op beroep en als voorbereiding op de overstap naar het hbo alsook voor de ontwikkeling van vaardigheden zoals samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, ontwerpen en onderzoeken. 25 scholen hebben er het afgelopen jaar ervaring mee opgedaan.