Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.
SLO heeft samen met onderwijsveld conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid ontwikkeld. Op 6 maart nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen in ontvangst.
De vier beste biologieleerlingen van Nederland streden om te winnen bij de 34e Internationale Biologie Olympiade. Samen sleepten ze bronzen en zilveren medailles binnen.
Op 28 oktober promoveerde SLO’er Nataša Grgurina op het proefschrift ‘Getting the picture’. Daaraan voorafgaand organiseerde SLO een symposium over hoe modelleren en simuleren kunnen worden geïntegreerd in het Nederlandse curriculum.
Mitchell Rikken (18 jaar, 5 vwo) uit Arnhem van het Lyceum Elst is de winnaar van de 43e Nationale Scheikundeolympiade (NSO). De NSO werd gehouden van 27 mei t/m 3 juni bij Dow in Terneuzen. Niels Manning (19 jaar, 6 vwo) van het Ubbo Emmius, locatie Stationslaan in Stadskanaal behaalde de tweede prijs. Derron van Os (16 jaar, 6 vwo) van het Johan de Witt-gymnasium in Dordrecht werd derde, Joran de Ridder (16 jaar, 6 vwo) van het Porta Mosana College in Maastricht werd vierde en de vijfde plaats ging naar Gijs van Helsdingen (18 jaar, 6 vwo) van het Pax Christi College in Druten. Aan de NSO-voorrondes deden zo’n 2500 scholieren mee. Aan de finale hebben 19 leerlingen deelgenomen; 13 uit 6 vwo en 6 uit 5 vwo.
We leven in een snel veranderende informatiemaatschappij. Met ict en social media hebben we altijd en overal toegang tot nieuws en andere informatie. Iedereen kan zelf informatie plaatsen en verspreiden. De keerzijde hiervan is dat nepnieuws en misleidende informatie een steeds groter probleem wordt. Kritisch denken wordt daarom steeds belangrijker. Omdat veel informatie kwantitatief en wiskundig van aard is – getallen, hoeveelheden, grafieken en diagrammen – gaat het ook om kritisch wiskundig denken – een basisvaardigheid in de hedendaagse samenleving.
Verff Verhoeff (17 jaar, 6V) uit Vlaardingen van het Lentiz Groen van Prinstererlyceum in Vlaardingen is de winnaar van de 44e Nationale Scheikundeolympiade (NSO). De NSO werd gehouden van 7 t/m 14 juni aan de Universiteit Leiden. Mitchell Rikken (19 jaar, 6V) van het Lyceum Elst behaalde de tweede prijs. Kjeld Zwitserloot (16 jaar, 4V) van het Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel en Jesse van der Waal (17 jaar, 5V) van het Stanislascollege Westplantsoen in Delft eindigden met exact hetzelfde aantal punten op een gedeelde derde plek. De vijfde prijs ging naar Guus Bukkems (17 jaar, 6V) van het Carolus Borromeus College in Helmond. Aan de NSO-voorrondes deden zo’n 3000 scholieren mee. Aan de finale hebben 20 leerlingen deelgenomen; vijftien uit 6 vwo, vier uit 5 vwo en één uit 4 vwo.
Josiah ‘t Hart (15 jaar) derdeklasser van het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen, heeft de nationale eindronde voor de 20e International Junior Scienceolympiad (IJSO) gewonnen. Aan de landelijke eindronde, die op 16 juni gehouden is aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, deden 21 leerlingen mee: 6 meisjes en 15 jongens, voor het merendeel uit leerjaar 3-havo of 3-vwo. Annelie Wetzels (14 jaar) van het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven werd beste havist.
Op 25 en 26 januari vond de nationale eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES) plaats aan HAN University of Applied Sciences in Nijmegen.