Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om expliciet aandacht te besteden aan de lees-, schrijf- en mondelinge taalvaardigheid van leerlingen. De drie bijbehorende lessenseries zijn voorbeeldmatig en kant-en-klaar te gebruiken.
Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde
SLO geeft je in zes uitgaves handvatten om de aanbevelingen uit de leidraad van de NRO toe te passen op je reken- en wiskundeonderwijs. Zo zorg je voor uitdagende reken- en wiskundelessen voor elke leerling. De eerste twee uitgaves zijn nu gepubliceerd.
Er komt extra hulp en geld voor scholen om de basisvaardigheden van leerlingen te versterken. Naast taal-Nederlands en rekenen-wiskunde, gaat het daarbij ook om digitale geletterdheid en burgerschap. Minister Wiersma trekt hier de komende twee schooljaren in totaal € 664 miljoen voor uit.
In de handreiking Rijke gesprekken lees je wat voor gesprekken de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren en hoe je ze meeneemt in je onderwijs. Ook lees je wat dat vraagt van jou als leraar en van je leerlingen. In de twee bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries staan rijke gesprekken centraal.
Er is subsidie en ondersteuning beschikbaar voor pilotscholen van de praktijkgerichte programma's voor het havo.
Op dinsdag 28 mei ontmoeten pilotscholen en scholen die subsidie hebben aangevraagd voor de praktijkgerichte programma's vmbo elkaar in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein.
Vandaag kwamen bijna 450 docenten, leerlingen en schoolleiders samen in Nieuwegein voor de landelijke bijeenkomst voor pilotscholen. Tijdens deze bijeenkomst werd gewerkt aan de conceptexamenprogramma's van het praktijkgericht programma voor het vmbo, die binnenkort worden aangeboden aan de minister van OCW. Ook was er ruim aandacht voor het delen van kennis en ervaringen binnen de pilot.
Dinsdag 12 oktober vond de eerste fysieke, landelijke bijeenkomst voor de pilotscholen van de vmbo pilotpraktijkgerichte programma’s plaats! Na een kleine 10 maanden online vragenuurtjes, scholingsmodules en landelijke bijeenkomsten konden onze collega’s van SLO eindelijk iedereen die betrokken is bij het project ontmoeten!
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.