Zoeken
verfijn de resultaten
In een brief aan de Tweede Kamer schetste onderwijsminister Wiersma gisteren de hoofdlijnen van het masterplan basisvaardigheden voor taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap in het onderwijs. Daarnaast wil hij op korte termijn een aantal acties nemen, waaronder het instellen van basisteams met onderwijsexperts die scholen kennis en ondersteuning bieden. SLO onderschrijft het belang van aandacht voor basisvaardigheden en ondersteunt de gecombineerde aanpak van korte en lange termijn acties.
SLO stelt de leden van de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken aan je voor.
Vandaag kwamen bijna 450 docenten, leerlingen en schoolleiders samen in Nieuwegein voor de landelijke bijeenkomst voor pilotscholen. Tijdens deze bijeenkomst werd gewerkt aan de conceptexamenprogramma's van het praktijkgericht programma voor het vmbo, die binnenkort worden aangeboden aan de minister van OCW. Ook was er ruim aandacht voor het delen van kennis en ervaringen binnen de pilot.
Mitchell Rikken (18 jaar, 5 vwo) uit Arnhem van het Lyceum Elst is de winnaar van de 43e Nationale Scheikundeolympiade (NSO). De NSO werd gehouden van 27 mei t/m 3 juni bij Dow in Terneuzen. Niels Manning (19 jaar, 6 vwo) van het Ubbo Emmius, locatie Stationslaan in Stadskanaal behaalde de tweede prijs. Derron van Os (16 jaar, 6 vwo) van het Johan de Witt-gymnasium in Dordrecht werd derde, Joran de Ridder (16 jaar, 6 vwo) van het Porta Mosana College in Maastricht werd vierde en de vijfde plaats ging naar Gijs van Helsdingen (18 jaar, 6 vwo) van het Pax Christi College in Druten. Aan de NSO-voorrondes deden zo’n 2500 scholieren mee. Aan de finale hebben 19 leerlingen deelgenomen; 13 uit 6 vwo en 6 uit 5 vwo.
Terecht wordt geconstateerd dat er op het gebied van basisvaardigheden ruimte is voor verbetering. SLO is dan ook blij met de aandacht voor basisvaardigheden. Wel ziet SLO dat de problemen en oplossingen op het gebied van basisvaardigheden genuanceerd liggen. Ook moeten basisvaardigheden in alle vakken terugkomen en moet er geïnvesteerd worden in de kennis en kunde van de leraar. Dat stelt SLO in een brief aan de Tweede Kamer voorafgaand aan het debat over het masterplan basisvaardigheden vanavond.
Hoe krijgen we als leerkrachten zicht op de ontwikkeling van basisvaardigheden? Hoe kunnen we de basisvaardigheden versterken? En hoe verhouden de basisvaardigheden en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s zich tot elkaar? Worden burgerschap en digitale geletterdheid, waar scholen en leraren door de huidige wetgeving nu al mee aan de slag moeten, aparte vakken of toegevoegd aan andere vakken? Deze en andere vraagstukken komen aan de orde op de kennismiddag die SLO voor leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs organiseert.
Scholen in het primair en voortgezet onderwijs kunnen tot 23 september een subsidie aanvragen voor het verbeteren van de basisvaardigheden op hun school. De subsidieregeling is onderdeel van het Masterplan Basisvaardigheden, waarmee de overheid scholen wil ondersteunen met de ontwikkeling van deze vaardigheden.
Afgelopen voorjaar is door zeven vo-scholen en twee hbo-instellingen de Praktijkroute havo-Educatie ontwikkeld. Er ligt nu een conceptexamenprogramma voor de bovenbouw havo. We zijn op zoek naar pilotscholen die daarmee aan de slag willen gaan. Tijdens de online informatiebijeenkomst vertellen we je er meer over.