Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
SLO organiseert op 7 maart 2024 een expertbijeenkomst in verband met de conceptkerndoelen Nederlands. Wij nodigen vakexperts en lerarenopleiders van harte uit voor deze bijeenkomst.
Een webinar aan de vooravond van de actualisatie van de examenprogramma’s voor Nederlands.
Ben jij benieuwd hoe je de basisvaardigheden taal van jouw leerlingen kunt versterken?
Op deze netwerkdag zetten we de conceptkerndoelen centraal, zowel in de lezingen als in de workshops. Samen gaan we in gesprek over het taalonderwijs van de toekomst en verkennen we wat hetzelfde gaat blijven en wat er misschien moet veranderen op basis van het nieuwe landelijke curriculum. In de workshops vertalen we de conceptkerndoelen meteen naar klas met inspirerende doorkijkjes naar de praktijk, vanuit de drie nieuwe domeinen: Communicatie, Taal en Literatuur.
Hoe haal je de wereld in je klas? Dit vraagt om met een andere bril naar je les kijken. Tijdens de Conferentie Talen en Wereldburgerschap van Nuffic laat je je inspireren door experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van wereldburgerschap, meertaligheid en Engels vanaf groep 1.
De Nederlandse samenleving is meertalig: naast het Nederlands worden er veel andere talen gesproken. Kinderen komen op school met hun eigen taalachtergrond: één of meerdere thuistalen en in sommige gevallen het Nederlands nog niet of pas net in ontwikkeling.
Op dinsdag 11 oktober 2022 organiseert het Netwerk taalrijk onderwijs vo van 15.30-17.00 uur haar tweede webinar. Hierin zullen we wederom praktische materialen, nieuwe inzichten en inspirerende schoolvoorbeelden delen rondom taalbeleid, taalgericht vakonderwijs en meertaligheid op school.
Tijdens dit landelijk congres kom je meer te weten over de achtergrond van de actualisatie van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. Deze kerndoelen zijn ontwikkeld voor einde po, onderbouw vo en (v)so.
Deze tekst zou zomaar in de nieuwe karakteristiek van de geactualiseerde kerndoelen kunnen komen te staan. Maar wat betekent dat voor ons, als leraar, als taalcoördinator, als taalexpert? Hoe kunnen wij het taalonderwijs zo vorm geven dat het kansen biedt voor alle leerlingen?