Zoeken
verfijn de resultaten
De multiculturele samenleving is een feit en integratie een noodzaak. Daarom zou interculturele competentie een onmisbaar onderwerp op de onderwijsagenda moeten zijn. Onder interculturele competentie verstaan we het kunnen leggen van relaties tussen verschillende culturen, in termen van begrip, acceptatie en waardering. In deze publicatie wordt verslag gedaan van de resultaten van een verkennend onderzoek onder docenten moderne vreemde talen in Nederland naar de perceptie van dit begrip en de aandacht die aan de interculturele aspecten van het taalgebruik in de taallessen wordt besteed.
Deze verkenning is uitgevoerd om te bepalen welke ERK-niveaus toegevoegd kunnen worden aan de eindtermen van de moderne vreemde talen.
Voor de actualisatie en ontwikkeling van examenprogramma’s Chinees zijn de ervaringen van docenten en leerlingen met het schoolvak onderzocht.
Conceptexamenprogramma Chinese taal en cultuur voor havo, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Conceptexamenprogramma Chinese taal en cultuur voor vwo, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Toelichting bij de conceptexamenprogramma's moderne vreemde talen: Arabisch, Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks.
Conceptexamenprogramma Chinees compact voor vwo, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.