Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Als je bij een collega in de klas FE-praktijken gaat observeren, lees dan eerst deze korte uitleg. Bij deze uitleg horen een aantekenformulier, een observatieformulier en een bespreekformulier, die je vindt op de volgende bladzijden.
Ga met elkaar in gesprek over de observaties en de classificering in de vijf fasen van de FE-cyclus. Het gaat erom dat de observant een objectief beeld geeft van wat hij/zij heeft waargenomen en dat de geobserveerde zich daarin herkent
In dit document wordt gesproken over willekeurig leerlingen aanwijzen voor het beantwoorden van een vraag of het toewijzen van een opdracht of taak. Dit gebeurt met behulp van ijslollystokjes, een app zoals Pikme of een online namenkiezer. Het gaat als volgt: je stelt een vraag en geeft voldoende bedenktijd. Vervolgens gebruik je een van deze drie methoden om een leerlingen te selecteren die de vraag gaat beantwoorden.
Vraag leerlingen die vragen hebben over het huiswerk deze op te schrijven aan het begin van de les op het hulpbord of de flapover. Leerlingen die het antwoord weten, leggen het uit aan de leerling die de betreffende vraag heeft opgeschreven.
Geef aan het begin of het einde van de les de leerlingen onderstaande afbeelding met de opdracht in twee of drie minuten zoveel mogelijk op te schrijven/ tekenen wat ze weten van het onderwerp. Dat kan heel algemeen geformuleerd (Schrijf alles op wat je weet over thema/onderwerp X) of met een specifieke vraag of stelling. Benadruk dat het geschrevene leesbaar moet zijn, maar dat het niet in eerste plaats gaat om de juiste spelling en interpunctie