Zoeken
verfijn de resultaten
Wat is formatief evalueren? Hoe breng je dat in praktijk? En in hoeverre is formatief evalueren iets nieuws? Of doen we dit stiekem al heel veel in het onderwijs? In deze podcastaflevering van PICTIO praten Wytze Niezen en Wim Pelgrim met Gerdineke van Silfhout en Jeroen Bakker, directeur van Paragin.
Van Estland tot Bosnië en van Frankrijk tot Schotland: niet alleen in Nederland wordt veel energie gestoken in de kwaliteitsverbetering van het kunstonderwijs. Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen deze landen op dat gebied? In september bezocht leerplanontwikkelaar kunst & cultuur Stéfanie van Tuinen de jaarlijkse bijeenkomst van de CIDREE Arts Expert Group in Sarajevo
Het afnemend aantal leerlingen op basisscholen in de regio dwong het
Baudartius College en het Stedelijk Zutphen tot een samenwerking. De twee scholen grepen de kans om samen een nieuwe school met een nieuw onderwijsconcept op te zetten, die op termijn de moederscholen vervangt. Over welk onderwijsconcept dit gaat, lees je in dit artikel.
Meer dan een op de drie oud havoleerlingen switchte of stopte in 2018 na een jaar met een hbo-studie in de sector economie . Dat is een hoger percentage dan bij andere hbo-sectoren. Kan een betere loopbaanoriëntatie en -begeleiding bij de vakken economie en bedrijfseconomie leerlingen helpen bij hun studiekeuze? Wat kun je doen als docent?
Ook curriculumontwikkeling kent z’n historie. Wat daarin wel en niet tot realisatie komt, volgt lang niet altijd het vooropgezette plan. Curriculumontwikkelaar Maarten Pieters doet daar op dit moment onderzoek naar.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen nog altijd een grote stap. Doorlopende leerlijnen dragen in belangrijke mate bij aan een soepele overgang. “Er valt veel winst te behalen voor leerlingen als leraren de vakinhouden van de basisschool en middelbare school beter op elkaar laten aansluiten en leerlingen die ook als zodanig kunnen herkennen”, zegt leerplanontwikkelaar Frederik Oorschot.
Leerlingen mogen weer naar school. Na meer dan twee maanden online onderwijs zijn de rugzakken weer gepakt en mogen leerlingen de lokalen weer binnen. Hoe dat er precies uitziet binnen de anderhalvemetersamenleving, daar wordt nog over nagedacht. En er zijn andere vragen. Hoe pakken we de draad weer op, vanuit het curriculum gezien?
Artikel over themakaarten voor ontwikkelen lessen financiële geletterdheid.
Wat bied je aan een leerling van 9 of 10 jaar die al klaar is met de basisschoolstof? Rechtstreeks van groep 7 naar de brugklas is niet altijd ideaal. Op steeds meer plekken volgen versnelde leerlingen daarom speciale programma’s die hen voorbereiden op het vo.
SLO deed er onderzoek naar en komt binnenkort met aandachtspunten en een voorbeeldcurriculum voor het opzetten van een tussenjaar. We namen een kijkje bij Intermezzo, het overgangsjaar van het Hondsrug College in Emmen.
Nederlandse jongeren lezen steeds minder. Minder vaak, minder lang, minder lange teksten. Woordenschat en leesvaardigheid gaan achteruit. Daardoor functioneert onze jeugd minder goed op school en in de samenleving. De Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur adviseren leesmotivatie voorop te zetten en een leesoffensief te starten om jongeren weer aan het lezen te krijgen. Stichting Lezen en SLO ontwikkelden de website Lezeninhetvmbo.nl en ondersteunde in het kader van Curriculum.nu het ontwikkelteam Nederlands, dat sterk inzet op een rijk taalcurriculum. En het Wellantcollege in Amersfoort laat zien hoeveel moois er in de praktijk al mogelijk is.