Zoeken
verfijn de resultaten
Elk jaar doen honderden docenten met een deel van hun havo/vwo-leerlingen mee aan de bèta-olympiades die SLO in Nederland coördineert. Bijvoorbeeld omdat zo’n wedstrijd een leuke manier is om schoolvakken anders te leren kennen. Omdat leerlingen hierdoor een beter beeld krijgen van vervolgopleidingen en beroepen. Of - voor de echte toppers - om een plek in de landelijke of internationale eindronde te bemachtigen. “Sommige leerlingen krijgen vleugels.”
Artikel uit SLO Context VO juni 2021
In 2015 zijn via nieuwe examenprogramma’s de inhouden van de verschillende wiskunde vakken in de bovenbouw havo/vwo vernieuwd. Mede naar aanleiding van Curriculum.nu is er de mogelijkheid om nu ook de vakkenstructuur te vernieuwen. Samen met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) deed SLO onderzoek naar de wensen in het onderwijsveld. Bevraagd werden leraren, decanen, docenten in het vervolgonderwijs, schoolleiders en natuurlijk leerlingen. Maar liefst 2.189 leerlingen vulden de vragenlijst in. Een gesprek met twee projectuitvoerders, Petra Hendrikse (SLO) en Wim Caspers (NVvW).
Artikel uit SLO Context VO juni 2021
De huidige vakkenstructuur voor wiskunde in de bovenbouw van havo en vwo levert nadelen op voor het voortgezet en het vervolgonderwijs. Met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NvvW) bracht Petra Hendrikse van SLO de 9 knelpunten in kaart.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
Een belangrijk doel van onderwijs is dat leerlingen zich bewust worden van wat ze al wel of nog niet weten en kunnen en dat ze meesturen bij hun eigen leerproces. We geven enkele voorbeelden hoe formatief evalueren daarbij kan helpen.
Uit NVOX 2021, nr 10.
Vertalen kan een middel zijn om de communicatie te bevorderen, input in een vreemde taal te begrijpen en op talen en culturen te reflecteren. Dat onderschrijft ook het Companion Volume, de geactualiseerde versie van het Europees Referentiekader.
Uit Levende Talen Magazine, nr 7.
''Willen jullie eens meekijken hoe we de implementatie van digitale geletterdheid in onze scholen kunnen vormgeven?'' Dat vroeg Scholenstichting Lucas Onderwijs aan SLO. Samen ontwikkelden ze een bootcamp voor digitale geletterdheid.
Artikel uit PrimaOnderwijs nr 4, maart 2022
Het monitorrapport bedrijfseconomie is nagenoeg klaar. Diverse betrokkenen deelden hun reflectie op de uitkomsten. Ook hoogleraar Arnoud Boot vroegen we om een reactie. Het rapport van de vakvernieuwingscommissie dateert van oktober 2014. Boot was voorzitter van deze commissie. Een gesprek over de uitkomsten van het monitorrapport en de ontwikkeling van het examenprogramma.
Een interview met Arnoud Boot door oud-SLO'er Marc den Elzen, in Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2022.
SLO monitort de invoering van het examenprogramma bedrijfseconomie. Begin mei staat opnieuw een monitoronderzoek uit. Hoe landt het examenprogramma bij docenten? Wat wordt gewaardeerd, waar is verbetering nodig? De vorige monitorronde was mede input voor de aanpassingen in de syllabus havo. In deze nieuwe ronde ligt de nadruk op het examenprogramma vwo. In dit interview spreekt oud-SLO'er Marc den Elzen met drie bovenbouwdocenten. Hoe ervaren zij het examenprogramma?
Een artikel uit het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, nr. 3, mei 2022.
In het nieuwe examenprogramma bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid is domein H: keuzeonderwerpen toegevoegd. Dit onderdeel van het programma hoort bij het schoolexamen. Bij havo is hier twintig uur voor gereserveerd, bij vwo veertig uur. In dit artikel licht oud-SLO'er Marc den Elzen het domein H verder toe.
In dit artikel bespreekt oud-SLO'er Marc den Elzen het beoogde doel van de vernieuwing van het vak M&O in bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid. Daarbij neemt hij het rapport van de vakvernieuwingscommissie als basis. Wat was en is de missie van de vakvernieuwing? Of wel:
wat is met de vernieuwing beoogd? En wanneer is deze missie geslaagd?