Zoeken
verfijn de resultaten
Een praktijkgericht programma is erop gericht om leerlingen praktische kennis, vaardigheden en ervaring op te laten doen, binnen en buiten de school.
Wat verstaan we onder toetsing en welke rol heeft toetsing binnen het onderwijs? Op die vragen gaan we hier in.
Hoe kunnen we aankomende leraren in primair, voortgezet en vervolgonderwijs kennis meegeven over formatief toetsen en hen hiermee tijdens de lerarenopleiding en in hun stages ervaringen laten opdoen? Een veelgehoorde vraag in de lerarenopleidingen. Lerarenopleiders van verschillende hogescholen en universiteiten ontwikkelden met SLO, expertisecentrum leerplanontwikkeling, een hoor- en werkcollegereeks over formatief toetsen.
Als je bij een collega in de klas FE-praktijken gaat observeren, lees dan eerst deze korte uitleg. Bij deze uitleg horen een aantekenformulier, een observatieformulier en een bespreekformulier, die je vindt op de volgende bladzijden.
Ga met elkaar in gesprek over de observaties en de classificering in de vijf fasen van de FE-cyclus. Het gaat erom dat de observant een objectief beeld geeft van wat hij/zij heeft waargenomen en dat de geobserveerde zich daarin herkent