Zoeken
verfijn de resultaten
Aandacht is gewenst voor de vorming van het ‘taalgeweten’ en het ‘taalbewustzijn’ van leerlingen. De begrippen spellinggeweten en spellingbewustzijn die al langer in de literatuur circuleren kunnen veralgemeniseerd worden naar het hele taalonderwijs.
Van de tien kerndoelen Nederlands voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs uit 2004 gaat er een over spelling: Kerndoel 2 De leerling leert zich te houden aan conventies (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leert het belang van die conventies te zien.
Een praktijkgericht programma is erop gericht om leerlingen praktische kennis, vaardigheden en ervaring op te laten doen, binnen en buiten de school.
Leesgesprekken zijn gesprekken over lezen die je als leraar voert met individuele leerlingen of met (kleine) groepjes leerlingen.
Aan de slag met twee vormen van samenhang in het taalonderwijs: samenhang binnen het schoolvak Nederlands en samenhang tussen taalonderwijs en de overige vakken.
SLO werkt samen met ontwikkelscholen om de examenprogramma’s inhoudelijk aan te scherpen en te verbeteren.
Op deze website vind je de handreiking van de verschillende praktijkgerichte programma’s van zowel de licentievrije als licentiegebonden programma’s.
Het conceptexamenprogramma Praktijkroute havo-Educatie wordt vanaf schooljaar 2023/2024 beproefd. De pilotscholen gaan hiermee aan de slag en bieden dit aan als onderwijsprogramma voor hun leerlingen in klas 4. Het gaat hierbij om een klein programma en omvat 120 studielasturen.