Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Onze leerlingen lezen meer (elke dag gemiddeld 4 uur op hun telefoon) maar ze lezen ook zeker minder: gemiddeld 8 minuten per dag uit een papieren boek. Hoe krijgen we ze geïnspireerd om boeken te lezen? En hoe zorgen we er voor dat ze beter begrijpen wat ze lezen. Want we weten: wie goed kan lezen, leest meer en wordt steeds beter!
Nu starten we de volgende fase: het beproeven van de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid op verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk.
Ben jij werkzaam in het primair onderwijs bij een stichting als kwaliteitsmedewerker of projectleider en heb je de taak om de basisvaardigheden voor taal en rekenen te versterken?
Tijdens deze dag zijn er plenaire lezingen en word je geïnformeerd over alle actuele ontwikkelingen. Daarnaast is er keuze uit verschillende interactieve en informatieve workshops over diverse onderwerpen. Zo geeft SLO'er Stanja Oldengarm een workshop over het prioriteitenspel, dat als doel heeft een schoolteam onder leiding van de rekencoördinator een diepgaand gesprek te laten voeren over het reken-wiskundeonderwijs aan de rekenaars op de eigen school. Met de opbrengst kan een team komen tot een gedeelde visie en beleidsprioritering.
Graag nodig ik je uit om deel te nemen aan de inspiratiessessie ‘Curriculumontwerp in de lerarenopleiding’ op woensdag 20 november van 15.00 -18.45 uur bij SLO in Amersfoort.
Doel van de sessie
Uitwisselen van kennis, ervaringen en gedachten over curriculumontwikkeling in de lerarenopleidingen.
Op dit moment staat de inhoud van het programma van deze dag nog niet vast, maar zoals altijd willen we ook ruimte bieden voor uitwisseling van ervaringen (‘halen & brengen’) en discussies over andere thema’s die op dat moment spelen in de voor- en vroegschoolse educatie. Ook staan we stil bij recente beleidsontwikkelingen in de voor- en vroegschoolse educatie en (inter)nationale onderzoeksrapporten Jonge Kind.
Vrijdag 19 september organiseert SLO weer een netwerkdag digitale geletterdheid voor begeleiders. Dit keer is het een gezamenlijke netwerkdag voor begeleiders en andere onderwijsprofessionals uit het primair onderwijs én het voortgezet onderwijs.
Veel scholen worstelen met de invulling van hun burgerschapsonderwijs op school. Inzetten op rijk en betekenisvol taalonderwijs (met boeken!) biedt echter volop kansen. Maar hoe doe je dat? Hoe geef je vanuit de geactualiseerde kerndoelen Nederlands je taalonderwijs zo vorm dat je meteen inzet op de burgerschapsontwikkeling van je leerlingen?
Wil je als schoolleider of teacher leader in het vo werk maken van curriculumontwikkeling? Meld je dan aan voor de masterclass!
Op woensdag 5 november spreekt Arthur Bakker in zijn oratie over ‘Curriculum en didactiek in actie’.