Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 2998
Lees hier het artikel uit vakblad NVOX waarin de nieuwe conceptexamenprogramma’s van deze vakken centraal staan.
19 juni 2025
Leerlingenleerdoelenkaart Onderzoeken Hieronder een voorbeeld van een leerdoelkaart voor mens en natuur van Spring High, Amsterdam. Deze leerdoelkaart wordt ingezet om leerlingen zelf een planning te laten maken en doelen te kiezen op een bepaald niveau. Dit zijn doelen met betrekking tot de va...
Behoort bij: Voorbeeld Springh High voorbeeld Onderzoeken
13 februari 2020
Doorlopende leerlijnen zijn een hulpmiddel bij een betere afstemming en samenhang in het leerplan voor het voortgezet onderwijs. In deze publicatie worden leerlijnen beschreven voor de natuurwetenschappelijke vaardigheden voor de onderbouw havo-vwo. Het betreft vaardigheden die ook in de eindtermen in de tweede fase van natuurwetenschappelijke vakken voorkomen, namelijk: onderzoeken, ontwerpen, reken- en wiskundige vaardigheden, modelvorming, redeneren, waarderen en oordelen en instrumentele vaardigheden. De leerlijnen zijn beschreven in de vorm van tussendoelen met als einddoel instroom in de tweede fase van havo en vwo.
3 augustus 2011
Met ingang van 2015 wordt gewerkt met een nieuw centraal examen geschiedenis voor havo en vwo. In de aanloop naar dat nieuwe examen is geëxperimenteerd met het nieuwe examenprogramma. Ervaringen die daarmee sinds 2009 zijn opgedaan zijn verzameld door het bevragen van zowel leraren als leerlingen. In 2015 heeft zo'n vragenlijstonderzoek plaatsgevonden onder leerlingen. Het doel van de vragenlijst was een beeld te krijgen van de opvattingen van examenleerlingen havo/vwo over het (nut van het) vak geschiedenis en hun epistemologische opvattingen. Dit rapport bespreekt de uitkomsten van de vragenlijst op hoofdlijnen. Een losse bijlage presenteert de uitgebreide resultaten per thema, uitgesplitst naar havo- en vwo-leerlingen, naar goede, minder goede en zwakke leerlingen en naar jongens en meisjes. Ook wordt gekeken of leerlingen van wie een of beide ouders niet in Nederland zijn geboren tot andere oordelen komen dan de overige leerlingen.
5 april 2016
Naar een doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden Onderzoek doen is een complexe vaardigheid , die je niet in een keer onder de knie hebt. Het is dan ook belangrijk om leerlingen vaak een kleine of grote onderzoeksopdracht te geven. Misschien nog wel belangrijker is het om leerlingen te leren ...
Behoort bij: doorlopende leerlijn proefondervindelijk onderzoek
17 november 2016