Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In deze Q&A beantwoordt Johan van Driel, programmamanager leerlijnen, drie belangrijke vragen over de ontwikkeling van leerlijnen bij de geactualiseerde kerndoelen.
In de ICC-gids 2024 wat je als leraar van kunt verwachten van de nieuwe kerndoelen.
De doelen voor wereldoriëntatie zijn verdeeld over de domeinen mens en samenleving, natuur en techniek, ruimte en tijd.
Met kerndoelen geeft de overheid helderheid over wat leerlingen moeten kennen, kunnen en hebben ervaren aan het einde van het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs, speciaal- en voortgezet (speciaal) onderwijs. Leerlijnen laten zien hoe je aan de kerndoelen kunt werken in de tussenliggende leerjaren.
Een meer officiële omschrijving is: een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad.
De leerlijnen hebben geen wettelijke status. Het is vooral een waardevol instrument bij het maken van doordachte curriculumkeuzes en de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen.
Op deze pagina lees je de belangrijkste vragen over hoe we schoolteams en leraren ondersteunen bij de vertaling van de geactualiseerde kerndoelen naar een schooleigen curriculum.
Om goed over het curriculum te kunnen praten, zijn gemeenschappelijke begrippen nodig. In deze publicatie worden de belangrijkste curriculumgerelateerde begrippen gedefinieerd.