Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 6534
Een tijdje was er sprake van dat ‘persoonsvorming’ deel uit zou gaan maken van het beoogde kerncurriculum voor het funderend onderwijs. Naast ‘vaardige’ studenten of werknemers en ‘waardige’ burgers, zou onderwijs, aldus Paul Schnabel c.s., ook ‘aardige’ mensen moeten helpen voortbrengen. Op aangeven van de confessionele partijen is dit onderdeel inmiddels uit de plannen voor een eventuele curriculumherziening geschrapt. Persoonsvorming is sterk verbonden met vragen naar het hoe en het waartoe van onderwijs. In Nederland kun en moet je dat, aldus de Kamer, op schoolniveau, en dus niet landelijk, willen regelen.
7 december 2017
Leernetwerkdag Formatief evalueren. Hoe je met de cyclus van formatieve evaluatie de groei van leerlingen inzichtelijk maakt.
28 augustus 2018
Vmbo-tl is voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, maar kent uitsluitend algemeen vormende vakken. De leerweg is een tussenstation naar vervolgonderwijs: mbo of havo. Opleidingen die flink van elkaar verschillen. Hoe bereid je je leerlingen voor op een succesvolle verdere opleidingscarrière? Hoe stel je vast waar hun kansen liggen? Een interessante oplossing is het Toptraject, een doorlopende route tl-mbo-hbo. In Twente al een vertrouwd fenomeen. Vincent Schenke (VMBO De Spindel in Hengelo) en Jan Sniekers vertellen hierover.
7 december 2017
Leerlingen die foto’s en video’s van zichzelf of van anderen publiceren, zonder zich bewust te zijn van de consequenties. Moet je alles willen wat kan? En hoe kun je ICT gebruiken om kinderen te leren nadenken, organiseren, communiceren en samenwerken? In het onderwijs van de toekomst verdient digitale geletterdheid een prominente plaats. Samen met scholen ontwikkelt SLO een doorlopende leerlijn po-vo digitale geletterdheid. Er is een leerplankader met inhouden en doelen.
7 december 2017