Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Al jaren is er kritiek op het centraal examen Nederlands voor havo en vwo. Het zou te eenzijdig op leesvaardigheid zijn gericht en vragen bevatten waarop zelfs afgestudeerden Nederlands het antwoord schuldig moeten blijven. Deskundigen Joyce Gubbels, Jeroen Dera en Gerdineke van Silfhout bespreken hoe het beter kan.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
Curriculum: wat is het en wat kun je ermee? Die vraag werd Moniek van der Hoeven gesteld. Toen ze 16 jaar geleden bij SLO kwam werken, leerde ze allerlei theoretische modellen en onderwijskundige begrippen. Zinvol en erg verhelderend. Maar zo vlak voor haar pensionering kijkt ze ook terug op haar jaren als leraar en ziet ze wat het curriculum voor haar betekende en wat ze ermee deed.
Vakverenigingen van leraren zijn betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen. Vijf vragen aan Ebrina Smallegange (voorzitter Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) en Robert Chamalaun (voorzitter vakvereniging Levende Talen Nederlands).
Ga uit van het potentieel van leerlingen en niet van hun problemen. Dat houdt het team van basisschool Het Palet voor ogen bij het werken aan betere leerresultaten bij rekenen en wiskunde.