Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 434
Jongeren publiceren vaak foto's en video's van zichzelf of van anderen, maar zijn zich nog niet bewust van de consequenties. Hoe kunnen we ICT gebruiken om leerlingen te leren nadenken, organiseren, communiceren en samenwerken? In het onderwijs van de toekomst verdient digitale geletterdheid een prominente plaats. Samen met scholen ontwikkelt SLO een doorlopende leerlijn po-vo digitale geletterdheid. Er is een leerplankader met inhouden en doelen.
28 mei 2018
De huidige toetscultuur, met zijn vaste meetmomenten in harde cijfers vastgelegd, knelt bij ontwikkelingen als gepersonaliseerd leren en maatwerk. Steeds meer leraren zoeken naar nieuwe manieren om leerlingen meer verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces door verschillende vormen van formatief evalueren in te zetten. Hoe kan die ontwikkeling breder worden getrokken in de school, naar schoolleiding, lerarenteams, leerlingen en ouders? Door van elkaar te leren en kleine stappen te zetten in een proces van cultuurverandering, vinden de deelnemende docenten aan de startbijeenkomsten Toetsen om te leren.
12 januari 2017
Het onderwijs van de toekomst en curriculumvernieuwing: het onderwerp staat hoog op de agenda’s van onderwijsorganisaties en politici. Scholen en leraren hoeven echter niet te wachten op de uitkomst van alle discussies. Integendeel, lerarenteams die regelmatig het curriculumgesprek met elkaar voeren, houden elkaar en het profiel van de school scherp. De nieuwe SLO-website curriculumontwerp.slo.nl biedt ondersteuning om curriculumkennis verder te ontwikkelen. Dat helpt zowel leraren als schoolleiders en lerarenopleidingen om gefundeerde keuzes te maken in dit proces.
12 januari 2017
Meer luisteren naar wat er in onderwijsland leeft, meer rekening houden met de doelgroepen, maar ook wat meer bravoure. De fris aangetreden SLO-directeuren Jindra Divis en Sanne Tromp weten welke kant ze op willen. 'Wat wij bij SLO doen, moet ook in de klas merkbaar zijn.'
28 mei 2018
Vijf jaar geleden zijn de nieuwe examenprogramma’s voor natuurwetenschappelijke vakken ingevoerd. Hoe is de tussenstand? ‘Het gaat met kleine stapjes, maar wel in de juiste richting.’
14 november 2018