Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 434
In deze SLO Context is er aandacht voor curriculumontwerp op schoolniveau: hoe gebruik je als vo-school de ruimte die er is om invulling te geven aan landelijke leerdoelen?
11 september 2017
De doorstroom van de theoretische leerweg (tl) van het vmbo naar het vervolgonderwijs blijft een ingewikkelde kwestie. Dat komt mede door de ambigue plek van de opleiding in het Nederlandse onderwijslandschap. Vmbo-tl is voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, maar kent uitsluitend algemeen vormende vakken. De leerweg is een tussenstation naar vervolgonderwijs: mbo of havo. Opleidingen die flink van elkaar verschillen. Hoe bereid je je leerlingen voor op een succesvolle verdere opleidingscarrière? Hoe stel je vast waar hun kansen liggen? Een interessante oplossing is het Toptraject - een doorlopende route tl-mbo-hbo. In Twente al een vertrouwd fenomeen.
28 september 2017
"ICT wordt nog te veel gezien als alleen maar een middel. ICT en met name digitale geletterdheid zijn ook een doel op zich." Dat zegt onderwijskundige Joke Voogt, bijzonder hoogleraar ICT & Curriculum aan de Faculteit der Maatschappij en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en lector Onderwijsinnovatie en ICT aan de Hogeschool Windesheim. Zowel in Amsterdam als in Zwolle houdt ze zich bezig met de relatie tussen ICT en het curriculum.
7 maart 2018