Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Voor de actualisatie en ontwikkeling van examenprogramma’s Chinees zijn de ervaringen van docenten en leerlingen met het schoolvak onderzocht.
Deze handreiking gaat over rijke gesprekken in het onderwijs. In het eerste deel lees je waarom deze gesprekken een belangrijke plaats verdienen in het onderwijs. Het tweede deel geeft informatie over hoe je deze gesprekken kunt voeren en inbedden in je lessen en wat dat vraagt van jouw rol als leraar en van je leerlingen.
Deze publicatie beschrijft en verantwoordt de indeling in soorten vaardigheden die SLO hanteert. Deze indeling vervangt het eerdere overzicht van 21e-eeuwse vaardigheden.
Op 1 augustus 2021 is de wet ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in werking getreden. Voor scholen in het primair, voortgezet en het speciaal onderwijs heeft dit gevolgen voor het schoolbeleid en het onderwijsaanbod. Hoewel scholen sinds 2006 veel ervaring hebben opgedaan in burgerschapsonderwijs, zijn de aangescherpte wet en de actuele maatschappelijke ontwikkelingen een goede aanleiding om nog eens goed naar burgerschapsonderwijs in de school te kijken.
Wil je snel aan de slag met burgerschapsonderwijs volgens de aangescherpte wetgeving? Lees dan de handreiking Burgerschap funderend onderwijs en ga aan de slag met het stappenplan.
Sinds schooljaar 2022-2023 kunnen leerlingen vanaf de onderbouw van het voortgezet onderwijs starten met het nieuwe curriculum EHBO. EHBO gaat vanzelfsprekend over het aanleren van praktische vaardigheden. Dit curriculum is bestemd voor leerlingen vanaf onderbouw-vo en gericht op zeven levensreddende handelingen.
Een aanpak van cyclisch curriculumonderhoud werkt alleen als we goed zicht hebben op wat er in de klas écht gebeurt. Hoe zorgen we daarvoor?