Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Proeftuin examens 2.0 is een samenwerkingsproject tussen Kennisnet, Cito en SLO. Per vak wordt een koppeling gelegd tussen examenvragen, de syllabus van het examenprogramma en lesmethoden. De koppeling van die gegevens wordt in de praktijk op zijn merites beoordeeld en geoptimaliseerd om makkelijker maatwerk te bieden aan leerlingen.
Is rekenonderwijs wel een taak voor één leraar of is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid?
Evidence-informed lesgeven. Lesgeven aan de hand
van aanpakken die gebaseerd zijn op wat de wetenschap als effectief heeft aangewezen. Voorstanders willen dat het onderwijs zich richt naar bewezen instructiemethoden en werkende leerstrategieën. Anderen echter vrezen dat evidence-informed lesgeven het onderwijs verschraalt. Leerlingen worden via een smal maar effectief pad naar een diploma geloodst en hun nieuwsgierigheid wordt nauwelijks meer geprikkeld.
Op de lerarenopleidingen in Nederland barst het van de onderwijstalenten. Leslie Bordewijk en Almer Hietkamp werden op 5 oktober in Amersfoort gekozen tot Nationale Onderwijstalenten 2022. Ze ontvingen elk 1000 euro prijzengeld en een beeld.
Docent-onderzoeker Wim Gombert onderzocht in zijn promotieonderzoek wat het effect is van veel doeltaal in zijn lessen Frans. In zijn proefschrift vergelijkt hij twee groepen leerlingen en laat zien hoe en bij welke vaardigheden de usage-based aanpak – waar docent en leerlingen Frans spreken – gelijke of betere resultaten oplevert dan lessen waarin grammatica de centrale rol speelt en de doeltaal slechts sporadisch te horen is. Over dit onderzoek schreef Marjon Tammenga (SLO) een positief-kritische review voor Levende Talen Tijdschrift, waarin ze de resultaten van het onderzoek samenvat, becommentarieert en weegt. Met de conclusie dat dit onderzoek een belangrijke kennis- en inspiratiebron kan zijn voor talendocenten, niet alleen voor docenten Frans.
Esther Faasen won in 2023, vlak na haar afstuderen, de Nationale Onderwijstalentprijs voor het voortgezet onderwijs. Al sinds de kleuterklas wilde zij zelf voor de klas staan.
Hoe geef je binnen de school leiding aan curriculumontwikkeling? Schoolleiders en teacher leaders van verschillende scholen voor voortgezet onderwijs onderzoeken dit samen binnen het Leernetwerk curriculumbewust handelen.
De conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap zijn opgeleverd in maart 2024. Wat betekenen deze conceptkerndoelen in de praktijk?
Vijf jaar geleden zijn de nieuwe examenprogramma’s voor natuurwetenschappelijke vakken ingevoerd. Hoe is de tussenstand? ‘Het gaat met kleine stapjes, maar wel in de juiste richting.’
In deze podcast spreekt strategische adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet Remco Pijpers met Kunna Smit, lid van het ontwikkelteam digitale geletterdheid van Curriculum.nu, en SLO'er Hans de Vries, procesbegeleider van het ontwikkelteam.
Als de curriculumherziening doorgaat, wanneer kunnen de scholen de nieuwe kerndoelen dan verwachten? Wat houden de ‘bouwstenen’ in die ontwikkeld zijn voor het curriculum? En wat kunnen scholen nu al doen aan digitale geletterdheid?