Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Examenblad.nl is de officiële website voor de examens in het Voortgezet Onderwijs.
SLO heeft van het ministerie van OCW de opdracht gekregen om de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken te actualiseren voor vmbo, havo en vwo. Hiervoor is een vakvernieuwingscommissie samengesteld van docenten, vakinhoudelijk experts en curriculumexperts van SLO. Deze commissie start haar werkzaamheden rond de zomer en heeft dan twee jaar de tijd om nieuwe examenprogramma’s op te leveren. Op www.actualisatieNWV.nl is meer informatie te vinden. De NVON speelt gedurende het gehele traject een belangrijke rol, onder meer bij de selectie van de leden van de vakvernieuwingscommissie.
Een goed doordacht en actueel landelijk curriculum draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Op dit moment wordt het curriculum in Nederland geactualiseerd. Vlak voor de zomer is de actualisatie van een groot deel van de vakken van de examenprogramma’s van start gegaan. Hierbij worden leraren, vakexperts en curriculumexperts betrokken in verschillende vakvernieuwingscommissies. Hoe loopt dit proces en hoe waarborg je de kwaliteit? Een interview met Jeroen Bron,
deelprogrammamanager kwaliteitszorg van het programma Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s bij SLO en Jolanda van der Ven, docente Nederlands en lid van de vakvernieuwingscommissie Nederlands.
Het conceptexamenprogramma Praktijkroute havo-Educatie wordt vanaf schooljaar 2023/2024 beproefd. De pilotscholen gaan hiermee aan de slag en bieden dit aan als onderwijsprogramma voor hun leerlingen in klas 4. Het gaat hierbij om een klein programma en omvat 120 studielasturen.
De concept-examenprogramma's praktijkgerichte programma’s Maatschappij (pgp-M) en Technologie (pgp-T) worden beproefd. De pilotscholen bieden deze aan in de vorm van een klein programma en/of een groot programma.
Tot en met april 2025 worden de nieuwe inhouden uit de conceptexamenprogramma’s wiskunde beproefd op scholen. René Leverink ging in gesprek met SLO.
Omdat er nog onvoldoende inzicht was in beheersingsniveaus die leerlingen bereiken, hebben curriculumexperts Bas Trimbos en Loes Groen een verkenning uitgevoerd naar de ERK-niveaus.
Samen met Laura Wagemakers (leraar en lid van de vakvernieuwingscommissie moderne vreemde talen) vertellen ze in Levende Talen Magazine over de betekenis van deze verkenning voor de geactualiseerde examenprogramma’s in wording.
In oktober zijn de conceptexamenprogramma’s voor Fries, Nederlands en de negen moderne vreemde talen gepubliceerd.