Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het eindexamen voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo bestaat uit een centraal schriftelijk praktisch examen (CSPE) en een schoolexamen (SE).
Het curriculum komt tot leven in de klas. Leraren en schooldirecteuren werken elke dag aan het geven en ontwikkelen van goed onderwijs. Nu we de kerndoelen en examenprogramma’s actualiseren, starten we in 2025 met de ontwikkeling van leerlijnen, hulpmiddelen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen straks het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Om scholen nu en straks te versterken bij de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen:
- ontwikkelen we leerlijnen;
- delen we kennis en materialen over curriculumontwikkeling op school;
- bieden we voorbeelden voor het versterken van basisvaardigheden in samenhang met andere leergebieden.
Bij de ontwikkeling van kennis, voorbeelden en materialen betrekken we schoolleiders en docenten om het op concrete en toegankelijke wijze te delen met het onderwijs. Daarnaast stemmen we af met andere schoolpartners, zoals methodemakers, onderwijsadviseurs, lerarenopleiders en toetsenmakers.
Om op de juiste manier inhoud te geven aan de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in het onderwijs, is het nodig om goed op de hoogte te zijn van actuele ontwikkelingen en inhoudelijke inzichten in wat wel en niet werkt. Professionalisering is noodzakelijk voor leerkrachten om de leerlingen een passend aanbod voor het leren van rekenen-wiskunde te kunnen geven. De school of het bestuur, maar ook de rekencoördinator kan scholing organiseren met als doel het team te (blijven) professionaliseren.
Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde
In de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde, die door SLO in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs is ontwikkeld, staan richtinggevende vragen. Kijk bij het thema ‘Faciliteren van het team'. De richtinggevende vragen helpen een schoolteam om met elkaar in gesprek te gaan over goed reken-wiskundeonderwijs op de school en wat daarvoor nodig is, over collegiale consultatie, etc.