Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Op deze netwerkdag zetten we de conceptkerndoelen centraal, zowel in de lezingen als in de workshops. Samen gaan we in gesprek over het taalonderwijs van de toekomst en verkennen we wat hetzelfde gaat blijven en wat er misschien moet veranderen op basis van het nieuwe landelijke curriculum. In de workshops vertalen we de conceptkerndoelen meteen naar klas met inspirerende doorkijkjes naar de praktijk, vanuit de drie nieuwe domeinen: Communicatie, Taal en Literatuur.
We leven in een snel veranderende informatiemaatschappij. Met ict en social media hebben we altijd en overal toegang tot nieuws en andere informatie. Iedereen kan zelf informatie plaatsen en verspreiden. De keerzijde hiervan is dat nepnieuws en misleidende informatie een steeds groter probleem wordt. Kritisch denken wordt daarom steeds belangrijker. Omdat veel informatie kwantitatief en wiskundig van aard is – getallen, hoeveelheden, grafieken en diagrammen – gaat het ook om kritisch wiskundig denken – een basisvaardigheid in de hedendaagse samenleving.
Beschrijving van de tussendoelen voor de onderbouw havo/vwo voor het vak Klassieke Talen
Het project Het Taalonderwijs Nederlands Onderzocht (HTNO) bevat samenvattingen van onderzoekspublicaties van 1969 tot nu naar taal in het basisonderwijs, naar Nederlands in het voortgezet of secundair onderwijs, en naar NT2 in het volwassenenonderwijs. De publicaties zijn te downloaden.