Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De actualisatie van examenprogramma’s start met de vakken met de hoogste prioriteit; de examenprogramma’s die het meest verouderd zijn. Deze vakken zijn urgent bevonden door onder andere vakverenigingen, vervolgonderwijs en de Tweede Kamer. Zie voor meer informatie de brief van de minister van basis- en voortgezet onderwijs met de formele opdracht aan SLO.
Meer informatie per vak of vakgebied is te vinden op de webportals:
- Nederlands: https://www.actualisatiene.nl/
- Moderne vreemde talen: https://www.actualisatiemvt.nl/
- Wiskunde: https://www.actualisatiewis.nl/
- Natuurwetenschappelijke vakken: https://www.actualisatienwv.nl/
- Maatschappijleer: https://www.actualisatieml.nl/
- Fries: www.actualisatiefr.nl
- Klassieke talen: www.actualisatiekt.nl
In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zijn digitale geletterdheid en burgerschap geen bestaande vakken. Daarom worden burgerschap en digitale geletterdheid in eerste instantie ondergebracht bij de verschillende vakgebieden. De vakvernieuwingscommissies krijgen hier gerichte werkinstructies voor aangeboden, zodat het totaal dekkend is voor de inhouden van deze nieuwe leergebieden. Zie Startnotitie digitale geletterdheid en Startnotitie burgerschap. Ook zal er vakspecifieke expertise beschikbaar worden gesteld, zodat de inhouden geborgd zijn binnen het landelijke curriculum.
Geesje van Slochteren werkt als curriculumontwikkelaar bij SLO. Daar houdt ze zich bezig met het versterken van het denken en handelen op het gebied van curriculumvraagstukken in de schoolpraktijk. SLO doet dat door met partners kennis op het gebied van curriculum te ontwikkelen en te delen. Dat er steeds meer behoefte is aan curriculumexpertise in het veld is duidelijk merkbaar, zeker met de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma's die gaande is en de ontwikkeling van praktijkgerichte programma's in het vmbo.
SLO organiseert op 7 maart 2024 een expertbijeenkomst in verband met de conceptkerndoelen Nederlands. Wij nodigen vakexperts en lerarenopleiders van harte uit voor deze bijeenkomst.
In dit artikel gaan we inhoudelijk de diepte in over de actualisatie van natuurkunde: hoe zien de examenprogramma's er uit? En wat is er veranderd?
Voor het tijdschrift Dimensies (november 2023) schreven curriculumontwikkelaars Han Noordink en Luuk Kampman een artikel over de plek van burgerschap binnen de huidige curriculumherziening.
In dit artikel nemen ze de lezer mee in een aantal uitdagingen die een rol spelen bij de ontwikkeling van de kerndoelen burgerschap en de actualisatie van de examenprogramma’s maatschappijleer.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de kerndoelen en over digitale geletterdheid in het curriculum en in de klas.
Op vrijdag 21 november 2025 vindt het SLO-congres plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Het thema? Samen van doelen naar onderwijs.