Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Een vakvernieuwingscommissie werkt aan geactualiseerde examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo die de koers van het vak Nederlands voor jaren gaan bepalen.
Folkert Kuiken (procesregisseur), Mara Rooijmans (leraar) en Martine Wijngaarden (lid advieskring) vertellen hoe zij bijdragen aan deze herziening en lichten een tipje van de sluier op.
“Samenhang, integratie, betekenis, daar gaat het ons om. Dit is dé kans om dat mogelijk te maken.”
Dit vierde en laatste artikel uit de serie gaat in op de drie subdomeinen sociaal, politiek en rechtvaardig handelen binnen het vak maatschappijleer
Het huidige eindexamenprogramma voor het vmbo is al 25 jaar oud. Het nieuwe conceptprogramma betekent een grote verandering.
De conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap zijn opgeleverd in maart 2024. Wat betekenen deze conceptkerndoelen in de praktijk?
Teams van leraren, vak- en curriculumexperts, zijn bezig met het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Doel: leerlingen beter voorbereiden op vervolgonderwijs en hun plek in de maatschappij. Hoe pakken drie leden van het team kerndoelen Nederlands dit aan?
Met concrete en actuele kerndoelen zorgen we dat leerlingen beter voorbereid zijn op hun volgende stap in het onderwijs. Ze ontwikkelen vaardigheden die ze nu en later als volwassene nodig hebben om actief mee te doen in de samenleving.
Bij het actualiseren van kerndoelen en examenprogramma’s komt veel kijken
SLO heeft vijf conceptexamenprogramma’s maatschappijleer gepubliceerd. Wat kunnen we verwachten? Koen Dogterom praat je bij in dit artikel.
In de conceptkerndoelen Nederlands is hernieuwde belangstelling voor verhaaltechnieken in verhalen.
Curriculumexpert Nataša Grgurina en docent Marloes Nieuweboer vertellen waarom het zo belangrijk is dat leerlingen digitaal geletterd worden.