kerndoel 52 en 53 - Groep 5 en 6 - Doorkijkje


Kerndoel 52

De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.

Kerndoel 53

De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.


Groep 5 en 6


Doorkijkje

Ridder Floris

In de klas van meester Hans is de tijd van monniken en ridders aan de orde. Naast informatie uit het geschiedenisboek heeft meester enkele videofragmenten van Teleblik laten zien over het leven in de middeleeuwen op een kasteel en in een klooster. De kinderen hebben hier samen over gesproken. Maar er zijn vragen blijven liggen. Ze zoeken voor de volgende les informatie over de vragen die nog beantwoord moeten worden.

Als alle kinderen op een middag zijn binnengekomen met boeken, afbeeldingen, lijstjes van websites, etc. begint meester Hans de les. "Vanmiddag gaan we een historisch onderzoekje doen", zegt hij. "Jullie gaan in tweetallen zelf een vraag formuleren. Het wordt een onderzoeksvraag over de tijd van monniken en ridders. Het moet een vraag zijn over iets uit die tijd dat je nog wilt weten. En jullie gaan zelf op zoek naar een antwoord op deze vraag. Dat kan in de boeken van de mediatheek, maar ook op websites van internet."

Vervolgens geeft meester Hans aanwijzingen hoe de kinderen het onderzoekje moeten uitvoeren. Na het formuleren van de onderzoeksvraag moeten de kinderen eerst bepalen hoe en waar ze het antwoord zouden kunnen vinden. Ook bepalen ze trefwoorden die bij de vraag passen. Dan gaan ze beginnen met het zoeken van informatie.

De tijd vliegt voorbij. Sommige kinderen kunnen moeilijk iets vinden, terwijl anderen al snel een bevredigend antwoord hebben genoteerd. Iedereen verwerkt vraag en antwoord op één A4-pagina en het liefst met een illustratie erbij. Dit kan gekopieerd uit een boek of afgedrukt van een internetpagina.

Alle kinderen hebben ten slotte zelf hun vraag beantwoord. Ze vertellen elkaar vervolgens hun onderzoeksvraag en het gevonden antwoord. Ook wordt kort op het zoekproces ingegaan, waar ze het antwoord hebben gevonden en of dit gemakkelijk ging of niet.

Als afsluiting van deze middag heeft meester Hans een aflevering van de televisieserie Floris op DVD gereed staan.