Oriëntatie op jezelf en de wereld - Ruimte - kerndoel 50 - Groep 5 en 6 - Doorkijkje


De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.


Groep 5 en 6


Doorkijkje

Topo van Nederland

Het is vrijdag aan het eind van de ochtend. Het vaste moment in de week dat de kaart van Nederland op het prikbord wordt bijgewerkt met toponamen. Van de drie namen die er deze week bijkwamen is informatie opgezocht en zojuist besproken. Er zijn op internet ook een paar mooie illustraties gevonden. In het klassengesprek kwam één gebeurtenis naar voren uit de afgelopen week en de leraar bracht zelf de andere in. Er zijn een paar kinderen bezig om informatie en illustraties bij de kaart aan te brengen.


Toelichting: Mental map

De kaart die mensen in hun hoofd hebben van hun eigen omgeving, van Nederland, Europa en de wereld. Bijvoorbeeld de mental map van Nederland: uit je hoofd een beschrijving kunnen geven van:

  • waar de provincies liggen;
  • welke belangrijke steden je (successievelijk) passeert als je met de trein van Groningen naar den Haag rijdt;
  • welke provincies grenzen aan Duitsland en aan België;
  • waar de meeste droogmakerijen voorkomen;
  • waar je de meeste kans hebt op gebieden met reliëf;
  • welke borden je moet volgen als je vanuit Utrecht met de auto naar Meppel moet;
  • enzovoort.