Oriëntatie op jezelf en de wereld - Ruimte - kerndoel 50 - Groep 1 en 2 - Doorkijkje


De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.


Groep 1 en 2


Doorkijkje

Huizen in de wijk

Aansluitend op een les uit het thema Zomer van de methode Schatkist, gaan de kinderen van de klas van juffrouw Elise aan de slag met 'Huizen in de wijk'. De juf heeft foto's gemaakt in de wijk en andere afbeeldingen verzameld en deze in een presentatiebestand voor het digitale schoolbord geplaatst.
De kinderen hebben gistermiddag een korte wandeling door de buurt gemaakt. Hier hebben ze gekeken naar de verschillende huizen, een flatgebouw, een winkelcentrum en andere elementen in de buurt zoals een parkeerplaats en een parkje. Vandaag gaat de juf met de kinderen terugkijken op de wandeling.

Als de kinderen in een kring bij het digibord zitten, laat de juf een satellietfoto zien van de directe omgeving van de school. Wat zie je op de foto? Hoe is de foto gemaakt, denk je? Juf Elise tekent een kring om de school en ze vraagt aan de kinderen of ze nog meer plekken herkennen vanuit de lucht. Staat jouw huis er misschien ook op?

Vanaf de school mogen enkele kinderen telkens een stuk van de wandeling van gisteren op de plattegrond intekenen. De andere kinderen houden het goed in de gaten en geven aanwijzingen als het niet klopt. Vanaf school gaat het door het winkelcentrum naar de Parijsstraat en langs de vijver. Dan linksaf de Lyonstraat in en via de Brusselstraat kom je weer terug bij de school. Daarna mag Mart de route intekenen die hij van huis naar school aflegt. Zijn huis staat namelijk ook op de foto.

Na de plattegrond toont de juf nu foto's van enkele huizen die de kinderen onderweg zijn tegengekomen. Ze bespreekt met de kinderen de verschillen en overeenkomsten tussen de huizen. Hoeveel ramen heeft het huis? Zitten de ramen op dezelfde plek? Welke kleuren heeft het huis? Welke vorm heeft het huis? Met een digipen geeft de juf de verschillende aspecten aan.

Tot slot opent juffrouw Elise op het digibord de website van Bob de Bouwer en het onderdeel Bouw je eigen huis. Enkele kinderen mogen om de beurt een stuk van een huis 'bouwen'. Vervolgens is het programma ook op de computers in de computerhoek beschikbaar. Daar kunnen de kinderen om de beurt in tweetallen aan de slag. De door de kinderen gemaakte huizen worden door de juf afgedrukt als kleurplaat.


Toelichting: Mental map

De kaart die mensen in hun hoofd hebben van hun eigen omgeving, van Nederland, Europa en de wereld. Bijvoorbeeld de mental map van Nederland: uit je hoofd een beschrijving kunnen geven van:

  • waar de provincies liggen;
  • welke belangrijke steden je (successievelijk) passeert als je met de trein van Groningen naar den Haag rijdt;
  • welke provincies grenzen aan Duitsland en aan België;
  • waar de meeste droogmakerijen voorkomen;
  • waar je de meeste kans hebt op gebieden met reliëf;
  • welke borden je moet volgen als je vanuit Utrecht met de auto naar Meppel moet;
  • enzovoort.